Han är en av Sveriges mest meriterade och framgångsrika yachtdesigners med alltifrån lyxyachter på 90 fot till mindre segelbåtar som Carrera och Cayenne och framgångsrika sport- och familjemotorbåtar som Flipper och Uttern i bagaget.
Men det han brinner mest för är skärgårdssegling och här på Hamnen.se kommer han i en egen kolumn att delge sina tankar om hur en modern skärgårdskryssare ska se ut. Bollplank och bödel blir tidigare redaktören för tidningen Segling – Bengt Jörnstedt – och ni läsare.
Håkan Södergren har drivit varv på Gotland där han bland annat byggde Tarac 33.
Fakta Håkan Södergren:
Ålder: 70
Bor: Stockholms innerstad
Familj: Sambo. Fem barn från tidigare äktenskap samt tre barnbarn.
Båt: Seglar hela tiden olika båtar. Mest Tarac 33 senaste åren.
Önskebåt: Hmmm… den är inte ritad ännu.
Bästa seglingsområde: Stockholms ytterskärgård
Spelar: För tillfället ingenting, men provat på golf.
Senaste båtäventyr: Seglat i total tjocka från Huvudskär till Studsvik.
Avskyr: Oärlighet
Beundrar: Kreativitet
Inslag när vi testar ett av Håkans senaste verk – Tarac 33.
Några av Håkans kända båtar:
Carrera Helmsman var en av Håkans mest framgångsrika kappseglare när den byggdes på 70-talet.
Cayenne producerades av Comfortbåtar på 80-talet och blev en internationell framgång. Båten deltog i jorden-runt-kappseglingar med framgång. Den är som en storasyster till Carreran med fina boutrymmen.
Rivolta 90 är en av Håkans största konstruktioner som byggdes i Florida av Håkans företag Azzura Yachts.
Håkan arbetade för Flipper Boats under många år och FL 605 (bilden) är en av de senaste konstruktionerna för Flipper.
Av många framgångsrika motorbåtar från Håkans ritbord är Uttern en av de mer kända.