För 50 år sedan gjorde Albin succé på båtmässorna. På årets Allt för sjön är det dags igen. Sjöhistoriska museet ställer ut klassikern men blickar också mot vårens elbåtsmässa – där den också borde platsa.
Att knuffa upp stora båtar i planing kräver massor med kraft. Bättre då att hålla sig i deplacementfart och ta det piano.
Det gjorde man förr och varför inte idag?
Förr var stora motorer dyra – både i inköp och i drift. Idag är det lättare att hitta kraften men med miljödebatten i minnet och avkoppling i centurm så är det vettigt att satsa på en elmotor. Och då passar båtar som Albin 25 och lillasyster Albin 21, som syns på ingångsbilden, faktiskt perfekt.
En tillbakablick
Under 1970-talet expanderade båtlivet i Sverige. Plastmaterialen hade slagit igenom på allvar och mängder av nya konstruktioner togs fram – i olika färger.
Plötsligt vimlade skärgårdsfjärdarna av gula, röda, gröna och orange båtar. Komfort och bekvämlighet blev nya ledord. Motorn fick lika stor betydelse som seglen. Med den här utvecklingen följde också en ny typ av båtfolk.
– Det fanns nya möjligheter att låna pengar till båt och lockelsen i att få en underhållsfri båt till rimligt pris gjorde att många nybörjare vågade prova båtlivet, säger Eva Berglund-Thörnblom intendent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.
Albin 25 stod färdig 1967 men det var under 70-talet den hade sin storhetstid.Samtidigt som mässhallarna på Allt för sjön fylldes av segelbåtar i glada färger så slog Albin 25 igenom – trots att den varken var fräck eller kaxig. Det var i stället den ultimata familjebåten – stor nog för en standardfamilj, med en akterruff där barnen kunde husera och en rymlig förruff med både pentry och toa.
– Det finns nog ingen motorbåt som speglar 1970-talet så bra som Albin 25. Interiören gick i trendigt orange även om båtarnas exteriör var klassiskt vit med blå detaljer. Inredningen var båtmodets state of the art. Hade någon kommit dragandes med marinblått hade hen betraktats som mossig, säger Eva Berglund-Thörnblom.
Samma pris som Vegan
När Albin 25 introducerades kostade den omkring 30 000 kronor, ungefär lika mycket som den seglande systerbåten Vega.
– Idag går det att köpa en begagnad Vega för 30 000, men en Albin 25 från samma tid kostar det tredubbla. Det och att de finns på så många håll i världen säger mycket om populariteten, säger Eva Berglund-Thörnblom.
Båtlivet förändras och följer samhällsutvecklingen. Det är en viktig uppgift för museet att dokumentera och bevara historien. Sjöhistoriska har en samling med omkring 150 originalbåtar. Den innehåller allmogebåtar, arbetsbåtar och örlogsbåtar men domineras av fritidsbåtar. En av dem är den Albin 25 som ställs ut på mässan i tidsenlig inramning. En annan båt ur museets samling som syns på Allt för sjön är Pettersonbåten Plurr från 1905. Den förvaltas av anrika Heleneborgs båtklubb som firar stort 100-årsjubileum med att visa upp 20 klassiska båtar.
Välkommen till Sjöhistoriska museet i monter C17:35 på Allt för sjön!
Fotograf: Eric Carlstedt, Sjöhistoriskas arkiv