För att skapa snabbgående eldrivna båtar hävdar många att bärplan är ett måste. Beneteau är första storvarvet att satsa.
Lanseringen av motorbåtar med bärplan liknar lanseringen av elbilar – konverteringen är långsam och det är ofta små tillverkare som leder vägen.
I bilvärlden var Tesla först att våga satsa på elbilar fullt ut. De startade med att köpa in och konvertera en Lotus till eldrift. Idag är de den ledande tillverkaren och har fått hela bilvärlden att vakna till liv och i många fall lägga om hela sin strategi – från fossildrift till eldrift.
I båtvärlden finns det ett par små tillverkare med duktiga uppfinnare som kämpar med att få sina bärplans-produkter att slå igenom, se till exempel Candela, Seabubbles och Elektrofoil. Men ingen stor aktör har nappat. Tills nu.
Se video när Hamnen.se testar bärplansbåtar
EFP 16 – Svenska motorbåten som ska klara sjömilen på 0,25 l/nm
Foiltwister – obemärkt och snålt genom höga svall
Bärplansbåtar som redan finns på marknaden
Svenska Teslan för havet – Candela Speed Boat
SeaBubbles – eldriven taxi bekväm som en bil
Det är fantastiskt att stora tillverkaren Beneteau nu ger sig in i matchen att utveckla bärplan. Det ska dock understrykas att de inte kommunicerat något om eldrift – ännu.
Beneteau är initialt mest inriktade på att öka komfort och minska förbrukning och har satsat på att driva båten med dubbla Suzuki-utombordare – som sitter på en höj- och sänkbar bracket. Det följer samma koncept som samarbetspartnern Seair tidigare lanserat på en liten Zodiac RIB.
Beneteau har också fokuserat på att kunna stuva undan bärplanen när de är i vägen, till exempel i hamn, och säger också att det går bra att köra båten precis som ett konventionellt skrov – med bärplanen infällda.
Beneteaus fokus på bärplan började när startade utvecklingen av segelbåten Figaro Beneteau 3. Det är en entyps-kölbåt som har en sorts vinge – foil som de också kallas – som sticker ut från skrovet och ska öka rätande momenten tillräckligt mycket för att ersätta vattenballast-tankar.
Läs också
Båtdesignern Ocke Mannerfelt ryter till om framtidens båtar
Den nya prototypen är 9,7 meter lång, vilket lustigt nog är snudd på exakt samma längd som Foiler – en lyxig inombordsbåt med bärplan som lanserades i höstas.
Vi kommer att följa Beneteaus projekt och publicera nya artiklar så snart de har mer att visa.