Ett ögonblick bara – Ted Mannerfelt…

Ett ögonblick bara – Ted Mannerfelt…

Redaktionen

…som är en av männen bakom Volvo Super 40 (VS40), en extrem snabbseglare kan bli aktuell för in port-racen i nästa Volvo Ocenan Race.

Hamnen.se har tidigare rapporterat att Volvo Ocean Race står inför stora förändringar och att nästa upplaga kommer att avgöras med 60 fot långa enskrovsvbåtar med foils (bärplan).

Men så behövs också en lämplig båt för in port-racen (läs spektakulär) där far och son Mannerfelt (Mannerfelt Design Team) kommer in i bilden.

De ingår i ett team med ytterligare sex namnkunniga designers som har ritat Volvo Super 40 (VS40).

Ted Mannerfelt.

Hamnen.se kontaktar Ted Mannerfelt för att få veta mer:

Hur kommer du sig att du skickade upp VS40 som ytterligare en av redan många bollar som du håller i luften?

– Det började med utsckick från Volvo Ocean Race-organisationen till båtvärldens alla designers där de efterlyste en lämplig tävlingsmaskin för alla in port-race som körs mellan de långa delsträckorna.

En konstruktionstävling alltså?

– Ungefär så.

Vad är det som gör VS40 till en bra in port-racer?

– Den är snabb och spektakulär. Men ännu viktigare är att den är hopfällbar och att den snabbt kan packas in i en container för att skeppas mellan alla delstopp. Och så är den så pass lätt att montera att två personer klarar det på ett par timmar. 

Vad kan du säga om båten så att en icke så insatt ska förstå att det är en riktig snabbseglare?

– Jag skulle till exempel kunna nämna att den redan är provseglad i en dator och att den gör 35 knop i tio sekundmeter. Den är inte lika snabb som de båtar som man seglade i America´s Cup nu senast, men där är bra nära. Nu ska man ju dessutom byta till stora foilande enskrovsbåtar i Amera´s Cup och då blir ju VS40:an top of the line när det gäller prestanda.

Några fler finnesser som är värda att nämna?

– Ja, en kul detalj, som dock är litiet svår att beskriva med bara ord, är att vaggan till VS40:an kan tiltas vilket underlättar enormt vid påmastningen. Sedan så sköts allt segeltrim med hjälp av elmotorer och batteridrift i stället för hydraulik så att inte fysisk styrka blir så avgörande i racen. 

Så du är med andra ord ganska nöjd med att du gav dig in i detta?

– Absolut. Framför allt har det varit kul att jobba i lag med så många duktiga människor. Det är folk som kanske inte är så kända för den breda allmänheten men som är stjärnor inom sina områden i seglingsvärlden och som har stått bakom framgångsrika projekt som Artemis Racing och Team France i America´s Cup och ABN Amro, Ericsson 4 och Groupama i Volvo Ocean Race. För att nämna en liten del…

– Tillsammans har vi ganska bra koll på allt från CFD ( Computational Fluid Dynamic) – ett program som beräknar hur båten beter sig i olika vind– och vågförhållanden redan innan den är byggd) och avancerade foil-system till design och konstruktion i stort och smått. 

Se också:
Revolution i Volvo Ocean Race!
Volvo Ocean – vi gläntar på dörren till framtiden.

Redaktionen

racing_havskappsegling_2017_InportVORMannerfelt_Ingang_InPortVORGaller

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Hamnen.se testar Iron 767.

Iron 767 – fem snabba från provkörningen

batar_motorbatar_2016_Jennipher_Ingang_JennipherIngang

Jennipher – svensk racer i retrokostym

racing_havskappsegling_2015_VOR_16_maj_VOR_150514_hidalgo_0359

Volvo Ocean Race In Port LIVE från Newport

batar_motorbatar_2015_DahlP10_Ingang_DahlP10Ingang

Dahl P10 – ny djärv allvädersbåt i kolfiber