Förra veckan rapporterade Hamnen.se om Horsstensleden och debatten kring denna led som nu har fått ny fart.
Detta sedan Trafikverket och Sjöfartsverket funnit att en kortare och rakare led genom skärgården nu är nödvändig för att göra inseglingen till Stockholm säkrare och mer miljövänlig för en allt tätatre trafik med allt större fartyg.
Hävdar det motsatta
Säkrare – det må vara. Men att den nya leden skulle spara på miljön är fel, menar iniativet “Hela Skärgården”, och hävdar det motsatta.
Enligt deras beräkningar skulle bara bygget av leden kräva att man spränger och transporterar bort två miljoner ton kobbar, sten och berg till en kostnad av en halv miljard skattekronor.
Ännu värre, menar motståndarna, är att den sedan öppnar dörrarna för de riktigt stora fartygen, som till exempel Harmony of the Sea, världens största kryssningsfartyg.
Denna bjässe är känd för sin storlek, sitt lyxiga inre och sin oändliga mängd attraktioner med barer, biografer, pooler, vattenrutschbanor, gocart-banor och andra frestelser som det har skrivits spaltkilometer om världen över.
Smutsig baksida
Men så finns det en baksida som det sällan talas om. Den att stolta Harmony of the Sea slukar 6 250 liter diesel per timme och att hon ensam släpper ut svavel i mängder som kan jämföras med miljontals bilar tillsammans.
Det oroar motståndarna till Horsstensleden som menar att denna led skulle bli rena motorvägen för alla bjässar som tidigare har dragit sig för att utmana Stockholms snåriga skärgård.