Året var 1991 när finska Buster levererade sin första Magnum. Sedan dess har de tillverkat mer än 5 000 båtar på samma gamla skrov. Inget ont i det för det är fortfarande gångbart. Men ett nyutvecklat skrov är mer än välkommet.
I en rak jämförelse är nyheten både längre, bredare och tyngre än sin föregångare. Med detta sagt skulle man kunna tro att den också är långsammare.
Men icke. Tvärt om visar den sig vara överraskande pigg och ger man full gas så kommer man upp i 47 knop (med 225 hk där bak). Något överraskande, men kanske ändå klokt, är att Buster har försett nyheten med steglister som, åtminstone i teorin, ska få den att kännas sportigare att köra.
Om inte annat så förklarar det hur den kan vara lika snabb som sin betydligt lättare föregångare.
Hit och dit med steglister
Annars var det inte länge sedan som Buster slopade steglisterna på sina båtar för att få båtar som går tystare och är snällare att köra.,
Nya Magnum har för övrigt fött en bränsletank av det större slaget – eller vad sägs om 300 liter?
Hamnen.se fick en snabb provtur i stiltje och strålande sol på en fjärd som var platt som ett salsgolv – ja alltså fruktansvärda förhållanden om man ska kunna säga något vettigt om köregenskaperna.
Vi återkommer med en fullödig test inom kort.
Buster Magnum | |
Längd: | 7,20 m |
Bredd: | 2,46 m |
Djupgående: | 0,54 m |
Vikt: | 1 195 kg |
V-botten: | 21° |
Bränsle: | 300 liter |
Antal personer: | 8 |
Mer info: | www.buster.fi |