Hanse 588 – stor, snabb och prispressad cruiser

Hanse 588 – stor, snabb och prispressad cruiser

Redaktionen

Snabb och bekväm cruisingsegling samt en imponerande boendevolym. Det är vad som utlovas i Hanse 588 som firar sverigepremiär i dagarna. 

Den rådande trenden är stark och tydlig när det gäller utvecklingen av segelbåtar. Med få, om ens något, undantag så ska är det ljus inredning med många och stora ljusinsläpp som gäller.

Vidare ska moderna båtar inte bara snabba utan också lätta att hantera även med en liten besättning. Elektriska vinschar och självslående fock är sålunda självklarheter på större båtar och den tid då det krävdes styrka för att skota är förbi.

I dagarna är det sverigepremiär för Hanse 588 som helt trendenligt är snabb, bekväm och lätthanterlig.

Här är pressmeddelandet i sin helhet:

Hanse 588 är en sofistikerad och överlägset rymlig båt med ett brett utbud av utrustningspaket och till ett konkurrenskraftigt pris, är den nya Hanse 588 absolut värd en närmare titt.

Hanse 588, som hade premiärvisning hösten 2016 på den europeiska marknaden och visades upp på båtmässan i Düsseldorf i Januari 2017, har en imponerande boendevolym, ett brett utbud av utrustningsalternativ och det senaste tänkandet inom segling som Hanse har formulerat i “fast cruising” och “easy sailing” samt “individualisation”.

Denna modell är helt ny och är en utveckling på skrovet från Hanse 575, som ursprungligen lanserades 2013. Dessa inkluderar ett ombyggt aktergarage för att kunna lasta en skaplig tender. Dessutom är ägarsviten i förkabinen ljudisolerad från salongen och maskinrummen.

Jämfört med den tidigare modellen finns det en mera öppen salong med större skrovfönster och en modernare design i Hanse 588. Förutom sittplatser båda sidor, med möjlighet till olika matsalar och vardagsrum, täcker de sex öppningsfönstren en imponerande yta på tre kvadratmeter.. Det finns också en infällbar plattskärms-TV på huvudskottet.

Hanse erbjuder totalt 72 olika boendevarianter för 588. Alternativen inkluderar besättningshytter, upp till fem gästkabiner, olika byråer och till och med en tvättstuga. Det finns också allt från två till fem toa / duschrum.

Den maximala takhöjden på 2,15 m ger en imponerande känsla av rymd och utrymme, medan 20 luckor med öppningsdäck ger maximal ventilation i hamnen och hjälper till att förbättra naturljuset i hela bostaden. Ett brett antal fabriksmonterade alternativ gör det möjligt för ägarna att skräddarsy allt från navigations- och underhållningssystem till segelspecifikation och költyp till deras behov.

Den rymliga 3,6m långa ägarkabinen sträcker sig hela skrovets bredd för om masten. Det finns omfattande ljudisolering inbyggt i huvudskottet, medan en gummipackning automatiskt förseglar luckan under dörren.

De flesta av segelsystemen kan manövreras från positioner bredvid tvillingpulpitarna i bakre delen av sittbrunnen, med elektriska vinschar och furlingssystem som erbjuds som alternativ som sannolikt kommer att väljas av de flesta ägare. Vid aktergaraget finns tillgång till den nedfällda badplattformen via tre enkla steg, såväl som aktergaraget för waterjeten med sitt lätthanterliga sjösättningssystem.

Den främre delen av cockpiten är till för gästerna, där det finns ett bord på varje sida, samt en valfri kyl/bar. En valfri composit-hardtop ger utmärkt skugga, liksom att hålla skotningen av storseglet på en säker del av sittbrunnen. Det finns också en valfri galley med kylskåp, bar-be-que och handfat. Framför masten finns en sänkt sektion av däcket som är utformad för soldynor.

Segelalternativen inkluderar en självslående jib och en större genuasättning på separata förstagsprofiler. Detta ger en effektivare segling med att sätta segel utifrån ett brett spektrum av vindstyrkor, oavsett vindvinkel. I en båt av den här storleken är det sällan det mest effektiva sättet att nå en destination som är direkt nedåt och segla med vinden rätt bakåt.

Hanse erbjuder också vad det dubbar som en “crossover” segel, vilket är en Furling Code 0 av laminatmaterial som är utformat med en form som är optimerad för cruising, snarare än racing.

Hanse 588
Längd ö a: 16,70 m
Bredd: 5,20 m
Djupgående: 2,85/2,60/2,25 m
Vikt: ca 19 800 kg
Kölvikt: ca 6 500 kg
Storsegel: 93 kvm
Fock: 64 kvm
Genua: 110 kvm
Gennaker: 245 kvm
Bränsle: 520 liter
Vatten: 810 liter
Grundpris: 5 050 600 kr
Pris segelklar: 7 236 600 kr
Mer info: www.bohusyachts.se

Redaktionen

batar_segelbatar_2017_Hanse588_Ingang_Hanse588Ingang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2017_Eastbay44_Ingang_Estbay44Ingang

Eastbay 44 – påkostad lyx i sansad cruiser

batar_segelbatar_2017_BavariaC65_Ingang_BavC64Ingang

Bavaria C65 – ny bjässe tar över tronen!

batar_Lyxyachter_2017_OceanisYacht62_Ingang_170125_-_Beneteau_Yacht_62_puff

Oceanis Yacht 62 – lyxjakt till vrakpris!

batar_segelbatar_2016_BavariaC57_Ingang_Bavaria_C57Ingang

Bavaria C57 – störst och stoltast hittills