Välkommen ombord på Bavaria E40, en ovanligt snål, sund och sansad smygare som vi utan att blinka utnämner till det tyska jättevarvets mest intressanta nyhet på länge.
Bavaria E40 må vara en rykande färsk modell. Men i grunden bygger den på en gammal sund filosofi från tider då man byggde lättdrivna skrov som inte nödvändigtvis måste plana.
Bavaria tog sålunda hjälp av den holländska designbyrån Vripack för att ta fram en båt som är optimerad för farter upp till 10 knop med allt vad det innebär av fördelar när det gäller bränsleåtgång och miljövinster.
Sex liter i timmen
Som riktvärde kan nämnas att den drar högst måttliga sex liter pet timme i sju knop.
Finns i två versioner – med och utan flybridge och av trycket vid montern på Düsseldorfmässan att döma så växer intresse för ett alternativt båtliv i deplacementfart
Se reportaget!
Se också:
Bavaria E40 – friskt vågat nytänk från Bavaria.
Bavaria R40 – höjer ribban med flera steg!
Bavaria R40 – flybridge med temperament.
Nimbus 305 Coupé – stort steg i rätt riktning.
Elias analys – framtidens båt är historia.
Mer från båtmässan i Düsseldorf:
Rapport från världens största båtmässa!
Bavaria E40 – snål, sund och sansad smygare!
XO DFNDR – med kursen satt på äventyret.
Bavaria R40 – höjer ribban med flera steg!
XO Cruiser – vårens mest vågade värsting!
Skrov med fyra steg påstås vara bästa vägen.
Intressant ergonomitänk i extrema båtar.
Aquador 35 AQ – våra första intryck!
Grandezza 25 – stilren och förvånansvärt praktisk.
Bavaria E40 | |
Längd ö a: | 12,29 m |
Längd skrov: | 11,99 m |
Bredd: | 4,20 m |
Djupgående: | 1,10 m |
Vikt: | ca 10 500 kg |
Höjd över vattenytan: | 3,40 m |
Motor: | Volvo Penta 75, 150 eller 300 hk |
Toppfart: | 15 knop |
Marschfart: | 6–10 knop |
Bränsle: | 270 liter |
Vatten: | 420 liter |
Pris Bavaria E40 Sedan: | från 2 500 000 kr |
Pris Bavaria E40 Fly: | från 2 750 000 kr |
Mer info: | www.bavariasverige.se |