Sea Rover. Eller vad kallar man en båt som i stort så väl som smått påminner om landbackens Land Rover?
Här är nya XO DFNDR, som den egentligen heter.
Först ett stöddigt aluminiumskrov. Sedan ett frossseri i kraftiga rörställningar och räckverk.
Det är den korta beskrivningen av den nya äventyrsbåten XO DFNDR som utan omvägar för tankarna till bilvärldens Land Rover Trophy.
Grå, rå och hård!
Vi snackar rå, hård och grå design och militär standard som ska locka alla som behöver, eller vill känna att de skulle kunna, ge sig ut i alla väder med kursen inställd på det stora äventyret långt från civilisationen.
Med en 300 hästare på akterspegeln kan man då räkna med en toppfart på 45 knop.
Ett frestande alternativ skulle kunna vara att häkta på 2 x 175 hk, eller kanske rentav 2 x 200 hk där bak. Inte för att det ger så mycket mer av prestanda. Utan för att man kan – utan att behöva försvara det med förnuftigt resonemang.
Se reportaget från båtmässan i Düsseldorf!
Fler tester av och reportage om XO:
XO Cruiser – vårens mest vågade värsting!
Heta hemligheter från XO!
Test: XO 360 – familjefraktare i stridsvagnskostym.
Test: XO 250 Open – designdröm i aluminium.
Test: XO 270 Front Cabin – in i plåtbåtarnas finrum.
Test: XO 270 RS mot Arronet 245 CX.
Mer från båtmässan i Düsseldorf:
Rapport från världens största båtmässa!
Bavaria E40 – snål, sund och sansad smygare!
XO DFNDR – med kursen satt på äventyret.
Bavaria R40 – höjer ribban med flera steg!
XO Cruiser – vårens mest vågade värsting!
Skrov med fyra steg påstås vara bästa vägen.
Intressant ergonomitänk i extrema båtar.
Aquador 35 AQ – våra första intryck!
Grandezza 25 – stilren och förvånansvärt praktisk.
XO DFNDR | |
Längd: | 7,60 m |
Bredd: | 2,28 m |
Djupgående: | 0,90 m |
Vikt utan motor(er): | 1 200 kg |
Rek. motorstyrka: | 1 x 200–300 eller 2 x 100-200 hk |
V-botten: | 24 grader |
Antal personer: | 5 |
Bränsle: | 320 liter |
Pris med Suzuki 200 hk: | 795 000 kr |
Mer info: | www.xoboats.com |