Ludde Ingvall vann legendariska racet Sydney-Hobart år 2000 och 2004. Nu gör han comeback med samma båt – efter en minst sagt extrem makeover.
Ludde Ingvall seglade under flera år häftiga 90-fotaren Nicorette, som byggdes i Sydafrika 1999. Han började med att sätta rekord för kölbåtar över Atlanten och lyckades sen komma först över linjen två gånger i mytomspunna och ofta stentuffa racet från Sydney till Hobart. Dessförinnan hade han seglat två Withbreads, varav ett som skeppare, och vunnit Fastnet Race.
Nu har den Australienbosatte svensken lyckats få in nytt kapital till sitt insomnade seglingsprojekt och under ett års tid har hans något eftersatta ocean racer genomgått en smått otrolig förvandling.
Så här såg båten ut från början.
Båten har gått från 90 till 100 fot och fått “armar” i friborden som ska hålla ut vanten och se till att skotvinklarna är så pass vida att förseglen inte stör storseglet.
Den har också fått negativ förskepp, ett fyra meter långt peke, vridbart centerbord och ett så kallat “Dynamic Stability System” (DSS), vilket betyder att ett svärd sticker ut 3,5 meter i sidan för att öka det rätande momentet. Svängköl hade hon sedan tidigare.
Resultaten är en blandning av Thomas Covilles enorma trimaran, som just nu sätter rekord runt jorden, en modern Imoca 60 och Wild Oats.
På pappret har hon det bästa av två världar – en smal vattenlinje för bra lättvindsegenskaper men kraft som en mycket bredare båt. På sätt och vis är hon ganska lik flerfaldiga Sydney-Hobart-vinnaren Wild Oats.
Vi når Ola Åstradsson som jobbade nära Ludde Ingvall under Nicorette-projektet och som fungerat lite som bollplank under byggnationen senaste året.
– En av fokusdelarna ligger, som det brukar när Ludde Ingvall drar i trådarna, i att dra uppmärksamhet men jag tror absolut att båten kan visa sig riktigt snabb, om än i väldigt specifika vindvinklar och -styrkor. Den är inte direkt optimerad för Sydney-Hobart men kan i rätt väder säkert prestera väl.
Ludde Ingvall har redan lyckats på uppmärksamhetsfronten och det ska bli otroligt intressant att se båten starta i Sydney-Hobart på juldagen.
Men hon har oddsen emot sig.
Att en ombyggd båt från år 1999 skulle kunna vara med i toppstriden är inte särskilt sannolikt. Men roligaste i den här historien är att hon förväntas ställa upp i kommande ÅF Offshore Race samt ryktena som säger att detta bara är en testplattform inför ett kommande nybygge.