Record de vitesse St Tropez – Calvi – 1h45’07” – Pilotes : Mor…
Vous avez encore un doute? Quoi de mieux que l’image pour vous convaincre…. L’équipe #Frojo Power Boat remercie encore une fois tous ses partenaires qui ont grandement contribué à la réussite de ce défi fou. Association Sourire à la Vie Pilotes : Morgan Loris Baiocchi / Frederic Villalonga Vidéo : Les Impatients St.Tropez – Calvi en 1h45’07” Nos partenaires : Frojo – APM Monaco – Cannes Collection – Mauboussin – Charlet – Boutique ROLEX Marseille – JOTT (Just Over The Top) Publicom
Publicerat av Frojo PowerBoat Racing den 4 oktober 2016
Videobilder från helikopter på båtar som flyger fram i hög fart till havs kan ge gåshud. Inte minst när båten går lätt och fint och fruktansvärt fort med relativt liten motor. Se och njut.
Ju fler hästkrafter och ju större antal utombordare på akterspegeln – desto fler och mer högljudda blir applåderna. När till exempel Anytec hänger på 4×400 hk på sin nya värsting med namnet Anytec 1221 så blir det över 120 000 klick på Hamnen.se över en natt. Eller när vi åker Nor-Tech med 5x 400 hk. Eller Hydra Sports med 4×627. Eller bara när Buster släpper något helt nytt som visar sig vara mycket större och mycket starkare än någonsin – läs Buster Phantom med 700 hk.
Men hurra-roparna och tillverkarna av nämnda båtar har ju egentligen missat poängen.
Utmaningen ligger inte i att hänga på flest motorer eller få ut flest hästkrafter.
I min värld vinner den som får ut mest fart av minst antal hästkrafter.
Grundreceptet för fart
Generellt sett är grundreceptet för detta; låg vikt, lättdrivna skrov och olika tekniker för att ge båten lyftkraft och därmed ett högt men balanserat och effektivt gångläge. Så lite båt och drev i vattnet som möjligt, men med bibehållen balans – helt enkelt.
I videon ovan ser man tydligt att gänget bakom Frojo Racing tagit fasta på just detta. De åker i en Batboat-liknande racer som mäter 7,6 meter på längden, väger in på 720 kg exklusive motor och som, trots en relativt liten motor på 200 hk, klarar att hålla cirka 60 knop över ett upprört hav under 1 timme och 45 minuter – utan avbrott.
De kan säkerligen hålla den hastigheten ännu längre men just den här gången (filmen ovan) så handlar det om att sätta ett rekord från Saint Tropez till Calvi – en nätt sträcka på 196 km.
Lätt och snabbt i hög sjö
Egentligen är farten inte särskilt imponerande för den här typen av båt. Det sägs att toppfarten ligger på cirka 64 knop. Men det häftiga är att de trots att båten är liten och lätt lyckas hålla så pass hög fart under så lång tid på såpass upprört vatten.
Receptet för detta sägs vara två negativa tvärgående steg och ingen skida, vilket gör att båten kan behålla sitt raka gångläge trots att den möter hög sjö. Men det lär också göra att den går för mycket på nosen och därmed “långsamt” på platt vatten.
Oavsett egenskaper så liknar båten som sagt i stor grad Ocke Mannerfelts berömda V24 Batboat som, väldigt enkelt uttryckt, får sin fantastiska balans och sitt fina gångläge genom två tvärgående steg och vingar.
Finns ingen magisk formel
Med det sagt vill jag verkligen inte hävda att Ocke Mannerfelt funnit den perfekta formeln, även om han kommit en bit på väg och därtill vunnit priser för konstruktionen.
Nej, för något som jag länge upplevt som väldigt underhållande med att arbeta i båtbranschen är att det inte finns något facit för skrovdesign och att ingen ännu verkar ha funnit den magiska formeln för det perfekta skrovet. Många testar sina tankar och går sina egna vägar.
Men nu när antalet hästkrafter ökar enormt och arbetet för att utveckla mer effektiva och lättdrivna skrov samtidigt verkar stanna av, så känns det som att man tagit den enklaste genvägen.
Och det borde långsiktigt inte vara vägen till varken framgång eller hög fart och knappast till lägre förbrukning.