Det svenska tävlingsteamet Swecat Racing bygger nu sin extrema tävlingskatamaran i en version som ska vara till försäljning till allmänheten.
Galet kan tyckas när skilnaderna mellan tävlingsversionen – som framförs av väl skolade och licensierade tävlingsförare – och turistverionen inte är mycket att tala om.
I turistversionen får man dock fyra sittplatser istället för bara två. Sedan är det upp till beställaren om han eller hon vill ha den med eller utan tak.
Se videon när Hamnen.se kör Dubai-polisens X-Cat.
När Hamnen.ses Gustav Morin besökte Dubai för cirka ett år sedan fick han möjlighet att testa en X-Cat för fritidsbruk – som alltså borde vara väldigt lik den som nu kan komma att säljas i Sverige. På den modellen fanns det dock en hel del kvar att utveckla. Se själva i videon ovan.
I övrigt är skrovet detsamma, liksom motoriseringen. Med 2 x 400 hk där bak kommer man med lätthet upp i en bra bit över 100 knop.
Mannerfelt Design Team och Swecat Racing utvecklar en katamaran som är god för väl över 100 knop. Från vänster: Ocke Mannerfelt (MDT), Erik Stark (förare Swecat Racing), Niklas Sjöö (VD Swecat Racing), Mikael Bengtsson (trottelman Swecat Racing) och Ted Mannerfelt (MDT).När det väl blir fritt fram för fler än bara licensierade tävlingsförare att införskaffa denna så kallade hyperbåt så kan ett rimligt förslag vara att köparen först går någon slags kurs i båtmanövrering i svindlande höga farter. För sin egen och för omgivningens skull.
Än så länge finns inga tillgängliga bilder på den nya så kallade hyperbåten.
Bilderna i denna artikel visar Swecat Racings tävlingsversion som styrs av Erik Stark (förare) och gasas av Mikael Bengtsson (throttleman).