För ganska precis 12 år sedan visade Volvo Penta upp en D6:a som hade modifierats för att för att passa ihop med deras nya och revolutionerande drivenhet. Man hade bokstavligt talat vänt på ett gammalt invant koncept och satsat på framåtriktade och dragande propellrar.
Fördelen var bland annat att propellrarna då tilläts arbeta i ostört vatten med allt vad det innebar för ökad effekt.
550 eller 600 hk?
Idag är IPS ett välkänt begrepp i båtvärlden. Det senaste från Volvo Penta är nu en ny D8-diesel i två versioner (D8-550 och D8-600) som levererar just 550 respektive 600 hk och som kompletterar deras redan stora utbud av dieselmotorer med tillhörande IPS.
Allt som allt kan man nu alltså erbjuda IPS-framdrivning från 2 x IPS350 ända upp till 4 x IPS1200 (700-4 800 hk).
En annan nyhet är att Volvo Penta nu har utvecklat sitt populära joystick-styrning så att det även fungerar till dubbelmontage av inombordare med raka axlar. Något som förenklar manövrering i trånga hamnar avsevärt.
Efter en snabb testkörning med joystick-styrning på en Cranchi 48 Atlantique med dubbla Volvo Penta D8-600 så ska det villigt erkännas att finmanövrering inte längre är någon konst ens med raka axlar.
Fler och mer djuplodande artiklar om Volvo Pentas nyheter inom kort.
Se också:
Volvo Penta storsatsar på bensinmotorer.
Volvo Penta visar vågad världsnyhet.