I begynnelsen var ordet daycruiser detsamma som en liten tuff sportbåt med vindruta och fyra säten. Men inte så mycket mer.
Eller havets motsvarighet till landbackens sportbil om man så vill.
Men med tiden har daycrusern vuxit till att bli så mycket mer av en fullfjädrad bobåt. Något som Bayliner 842 Cuddy Cabin är ett utmärkt exempel på.Ovanligt rymlig
Med sina höga fribord och sina stora utrymmen så är den mer att likna vid en husvagn än en sportbil. Under däck bjuds fyra kojplatser och ett separat toalettutrymme. Pentryt i sittbrunnen är nätt men har ändå kylskåp, vask och kokplatta. men det kostar 14 380 kronor extra.
Utmärkande är just hur väl man disponerat utrymmet som man kan vinna ur en båt på 8,88 x 2,55 meter. I sittbrunnen finns det, förutom nyss nämnda pentry, också sittplatser för minst åtta personer och gott om svängrum därtill.
Om sjöegenskaperna vet vi än så länge intet. Men enligt den svenska återförsäljarens beräkningar så ska den kunna göra runt 37 knop med det minsta motoralternativet, en MerCruiser 4,5 MPI Bravo 3 (250 hk). En rimlig gissning är att en bogpropeller, för 18 565 kronor extra, kan vara en vettig investering när Bayliner 842 med sina höga fribord och sitt stora vindfång ska trixas in mellan smala Y-bommar i en trång gästhamn.Bayliner 842 Cuddy Cabin | |
Längd: | 8,88 m |
Bredd: | 2,55 m |
Vikt: | ca 3 000 kg |
Motor: | MerCruiser 200–350 hk |
Toppfart: | ca 37 knop |
Bränsle: | 246 liter |
Antal personer: | 8 (4 kojplatser) |
Pris: | från 833 000 kr med MerCruiser 4,5 MPI (250 hk) |
Mer info: | www.marindepan.se |