Tyvärr gick det inte hela vägen. Anrika Saga Boats fick nöja sig med sin nominering när tidningen Motor Boat & Yachting skulle utse årets båt på båtmässan i London här om sistens.
Men gott så och den båt som nu håller på att ta form och som varvet hoppas bli klar med lagom till båtmässan Allt för sjön den 5–13 mars blir inte ett dugg sämre när det gäller boendekomfort, förvaringsmöjligheter och smarta lösningar.För det är just detta, förmågan att ta till vara utrymmena ombord och få en båt att kännas ovanligt rymlig, som utmärker Saga Boats. Till skillnad från föregångaren Saga 365 så har man här slopar dörren i kabinens akterkant så att akterdäcket och salongen blit mer av en öppen enhet.
Kursstabil med rak axel
Den som följer varvets rekommendationer beställer Saga 370 med en Volvo Penta D6 på 435 hk och kan då räkna med en kursstabil och behaglig färd i hela fartregistret upp till runt 16 knop.
Fullfjädrad semesterbåt
Utmärkande för nya Saga 370 är med andra ord den ovanligt rymliga sociala utrymmet, delvis under tak, som förutom förarsätet och en passagerarsoffa för två, också rummer två stora soffor vid ett bord längst bak, ett välutrustat pentry samt gott om förvaringsmöjligheter samt avställningsytor.
Saga 370 HT | |
Längd: | 11,50 m |
Bredd: | 3,50 m |
Djupgående: | 1,20 m |
Vikt: | ca 7 000 kg |
Motorstyrka: | Volvo Penta D6 (435 hk) |
Toppfart: | 27 knop |
Marschfart: | ca 16 knop |
Bränsle: | 600 liter |
Vatten: | 300 liter |
Pris (välutrustad): | 3 850 000 kr |
Mer info: | www.carlandersbatvarv.se |