Hela tio båtar har HOC Yachts beställt från Swedish Composites, fabriken på Gotland.
Nu arbetar 14 personer i fabriken men om allt går enligt plan kommer den här arbetsplatsen att växa. Ett drömscenario vore att komma tillbaka till tiden då Nimbus byggdes här med 250 anställda.
– Slår detta väl ut kan det bli stort, säger Bengt Ganström som jobbat med att bygga båtar på Gotland sedan 1969 till Sveriges Radio.
Han har varit med om ett par konkurser och trodde aldrig att han skulle få jobba på varvet i Visby igen.
– Det är ett drömscenario att få komma igång med nybåtsproduktion snarare än reparation och ombyggnation av äldre båtar. Det har varit målet hela tiden, säger Niclas Lundh, vd på Swedish Composites, till Sveriges Radio.
Målet är att serietillverka HOC-båtar och tanken är att 24 båtar per år ska lämna fabriken.
Först ut i modellprogrammet är HOC 33P Coupé men modellen kommer snart även i en öppen version och det ryktas även om helt andra modeller.
Som Hamnen.se tidigare rapporterat om HOC 33P Coupé har den en mycket speciell skrovutformning som heter Petestep vilken ska ge unikt mjuk gång och därtill lägre förbrukning än andra båtar i samma klass.
Men skrovinnovationen är inte allt. Båten levereras också med digital utrustning som är helt nyutvecklad av det svenska företaget Yacht Unit.
Som vi tidigare rapporterat från båttillbehörsmässan i Amsterdam kommer HOC 33P Coupé att ha en ratt där det mesta av knappar och kontroller är integrerade. Man ska till exempel kunna sköta navigationen utan att släppa ratten.
Sveriges Radio har besökt Swedish Composites i Visby, varvet som bygger HOC Yachts, och intervjuar bland andra en rörd båtbyggare som åter får utöva sitt yrke.