Av alla extrema fartyg som det franska varvet CMN har sjösatt så tar Ocean Eagle 43 priset när det gäller snål framdrivning och hög fart i tuffa förhållanden. Se videon!
Om man får tro det franska varvet CMN (Construction Mecanique de Normandie) så drar deras minst sagt extrema övervakningsfartyg en femtedel så mycket bränsle som traditionella enskrovsbåtar i samma storlek.
Hemligheten ligger i ett extremt långt och smalt skrov som kompletteras med två mindre skrov på ömse sidor för stabililitetens skull. En design som gör att skroven snarare klyver sig genom hög sjö än att guppa ovanpå.
Full gas i kuling
I videoklippet ovan så hårdkör man Ocean Eagle 43 på öppet hav och i vindstyrkor på mellan 13 och 17 sekundmeter. Farten är 28 knop och i de värsta vågorna bjuds riktiga djupdykningar.
Men trots att det ser dramatiskt ut på håll så påstås känslan ombord vara förhållandevis odramatisk med tanke på förhållandena.
Fyrdubbla dieslar
Det närmare 44 meter långa fartyget drivs av fyra stycken dieselmotorer på 500 hk vardera som ger en toppfart på 30 knop.
Bäst trivs Ocean Eagle 43 dock i trakterna kring 12–18 knop då den har en räckvidd på upp till imponerande 5 000 sjömil.
Ocean Eagle 43 | |
Längd: | 43,60 m |
Bredd: | 15,70 m |
Djupgående: | 1,60 m |
Vikt: | 75 000 kg |
Motorstyrka: | 4 x dieselmotor (4 x 500 hk) hk |
Toppfart: | 30 knop |
Marschfart: | 12-18 knop |
Bränsle: | 21 000 liter |
Vatten: | 2 000 liter |
Räckvidd (18 knop): | 3 000 sjömil |
Räckvidd (12 knop): | 5 000 sjömil |
Besättning: | 13 |
Mer info: | http://cmn-group.com |