Det nya fartyget som växer fram på Eker Sandviks ritbord ska ha en toppfart på drygt 50 knop.
Även om det stannar vid åtta hållplatser på vägen påstås den ändå kunna hålla 45 knop i snitt vilket i sin tur innebär att man klarar sträckan på 10 timmar och 49 minuter.Än så länge är Kløyv bar en framtidsvision. Men om det går som man hoppas så kommer alltså detta 60 meter långa och 13,5 meter breda fartyg kunna frakta 180 passagerare i taget.
Den här vyn gör det lätt att förstå att den nya passagerarfärjan heter “klyv”.– Visionen är att rutten innehåller åtta delstop på vägen mellan Stavanger och Trondheim med fem avgångar om dagen, säger Petter Martens, som är designer på Eker Sandvik AS.
Namnet, Kløyv (Klyv på svenska), har den fått för att mittskrovet är extremt långt och smalt och ska kunna klyva sig från i vågorna och vågor på upp mot tre till fyra meters höjd ska inte vara några problem.
Sedan gäller det för Eker Sandvik att bestämma sig för om de fyra motorerna, på vardera 960 hk (4 x MTU 8V 2000 M72), ska kopplas till ytskärande propellrar eller vattenjet-aggregat. Klyv ska klara sträckan Stavanger–Trondheim på 10 timmar och 49 minuter inklusive åtta stopp på vägen.Oavsett vilket blir Kløyv en passagerarbåt utöver det vanliga.
Kløyv | |
Längd: | 60,00 m |
Bredd: | 13,5 m |
Motorstyrka: | 4 x MTU 8V 2000 M72 (4 x 960 hk) hk |
Toppfart: | +50 knop |
Antal personer: | 180 |
Design: | Petter Martens |
Mer info: | www.ekersandvik.no |