Finnmaster Pilot 7 – hyttbåt för höstrusk

Finnmaster Pilot 7 – hyttbåt för höstrusk

Redaktionen

Man tager en Finnmaster Pilot 7, förlänger hytten med 50 centimeter och tillsätter en dinett, ett separat toalettutrymme och häpp – så har en spartansk transportbåt blivit en duglig familjebåt.

Ungefär så gick det till när nya Finnmaster Pilot 7, med tilläggsbeteckningen Weekender, tog form. Med ganska enkla medel har man sålunda förädlat en ganska trång och grovhuggen transportbåt till en skaplig semesterbåt.

Utmärkande för skrovet är att det är ganska plant. Därtill ligger tyngdpunkten relativt långt fram vilket gör att planingströskeln nära nog är obefintlig. Om man får tro tillverkaren så går båten ändå mjukt i sjön tack vare att skrovet snabbt blir vass i fören.

Stor arbets- eller social yta på akterdäcket.

Akterdäcket har planerats så att man, tack vare de smala och höga friborden, lätt når båtens yttre kanter och samtidigt maximerar däcksytan. Under akterdäcket finns tre stora förvaringsutrymmen. Sittbrunnen i aktern är försedd med en akterbänk som lätt omvandlas till en L–soffa då man fäller ner klaffbänken på babord sida.

Utöver förarplatsen finns det sittplatser för fyra personer runt ett bord i kabinen som kan fällas ned och bli en extra sovplats. Pentryt har plats för enlågig spis, diskho, kylskåp (50 liter) och tryckvatten.

Saknar sidodörr
Tack vare en stor skjutdörr är det lätt att röra sig mellan kabinen och akterdäcket. Öppningsbara sidofönster och dito tacklucka ger sedan en känsla av att sitta utomhus och när så önskas.

Det bästa hade dock varit om det hade funnits en skjutdörr även vid förarplatsen. Speciellt i lägen när man kör ensam och snabbt behöver komma ut på däcket och bära av vid tilläggning.

En familjebåt i verkligt kompakt format.

Finnmaster Pilot 7 Weekender rekommenderas med motorer mellan 115 och 150 hk och kommer upp i strax under 34 knop med det det sistnämnda alternativet.

Bästa planingsläget hittar man dock i trakterna kring 20 knop då man kommer undan med en förbrukning på 1,20 liter per sjömil. Se fullständig tabell över fart och förbrukning nedan.

Premiärvisning blir det på båtmässan i Göteborg den 6 februari – 14 februari.

Läs om den mer bruksbåtbetonade föregångaren Finnmaster Pilot 7.0 här.

Mätningar – utförda av MarinReportage, Lars H Lindén*

*Testerna utfördes med en Yamaha F150DETX och med två personer ombord.

Fart i knop Bränsle l/nm Bränsle l/tim Varv/min
2,3 0,83 1,9 600
3,7 0,81 3,0 1 000
5,2 0,92 4,8 1 500
6,6 1,14 7,5 2 000
7,4 1,35 10,0 2 500
9,2 1,61 14,8 3 000
14,8 1,36 20,2 3 500
20,6 1,21 25,0 4 000
24,0 1,26 30,2 4 500
28,2 1,28 36,0 5 000
31,0 1,52 47,0 5 500
33,8
(Toppfart)
1,65 55,7 5 900
Finnmaster Pilot 7 Weekend  
Längd: 7,20 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt (utan motor): 1 700 kg
Motorstyrka: 115–150 hk
Toppfart (med Yamaha 150 hk): 35 knop
Marschfart (med Yamaha 150 hk): ca 30 knop
Bränsle: 192 liter
Vatten: 40 liter
Antal personer: 7
Pris (med Yamaha 150 hk): 615 000 kr
Mer info: www.finnmaster.fi

Redaktionen

batar_motorbatar_2015_FinnmasterPilot7Weekender__Ingang_FinnmasterPilot_7WIngang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

maxresdefault

Serva din utombordare – steg för steg!

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

Hamnen.se testar Falcon C7.

Falcon C7 – tystnad tagning!

puff_Alukin_SCR_950_WA_5

Alukin SCR 950 WA – värdig transport i expressfart