Ny helsvensk alu-racer med inbyggd trailer

Ny helsvensk alu-racer med inbyggd trailer

Redaktionen

Till synes ännu en i mängden av aluminiumbåtar. Men inne i skrovet döljer sig två hjul som fälls ut hydrauliskt på bästa flygplansmanér.

Sjösättningen tar mindre än femton sekunder. Torrsättningen likaså. Hemligheten är att Innovator 575, som båten heter, har ett par inbyggda hjul som fälls in och ut genom luckor i skrovet. Precis som på ett flygplan.

Fördelarna är uppenbara. Man behöver ingen trailer som måste parkeras någonstans medan man är ute med båten. Ej heller behöver man krångla med någon ljusramp eller bemöda sig med att krångla med spännband. Blinkers och bromsljus sitter istället inmonterade i aktern på båten.

Van innovatör
Mannen bakom Innovator 575 heter Jimmy Karlsson och jobbar till vardags som prototyptillverkare av belysningsarmaturer, eller snarare led-armaturer som är det vanligaste nu för tiden.

Därför har han också stor erfarenhet av att göra verklighet av en idé. Att konstruera en produkt, förbättra och förfina den för att till sist släppa den vidare till serieproduktion.

Och nu har han alltså mitt uppe i den processen. Fast med en båt den här gången.

– Jag fick idén för ungefär fyra år sedan och har redan investerat en hel del pengar i Innovator 575, berättar Jimmy.

Att fälla in och ut hjulen är ett ögonblicks verk.  Se filmklippet!

Han fortsätter:

– Men tyvärr har jag stött på ett litet problem. För att båten ska få köras på en allmän väg så får den väga max 750 kilo och Innovator 575 är i dagsläget ungefär 150 kilo för tung.

– Jag har alltså att välja på att bygga en mindre variant som klarar viktgränsen för obromsat släp. Eller så måste jag bygga in ett bromssystem. Jag har ännu inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta, berättar han.

I övrigt påstås Innovator 575 vara en mycket sjövärdig båt med höga fribord och en förhållandevis bred och bärig akter och minimal planingströskel.

Jimmy Karlsson under byggprocessen. 

Med 90 hk på akterspegeln når den en toppfart på 34 knop och planen är att få den CE-godgänd för upp till 140 hk.

Innovator 575 är alltså fortfarande i prototypstadiet men kan redan beställas i traditionellt utförande. Utan hjul.

Innovator 575  
Längd: 5,75 m
Bredd: 2,28 m
Djupgående: 0,50 m
Vikt med Suzuki 90 hk: 940 kg
Vikt utan motor: 770 kg
Motorstyrka: 90-150 hk
Toppfart med 90 hk: 34 knop
Marschfart: ca 28 knop
Bränsle: ca 90 liter
Pris: ej klart
Antal personer: 6

Se också…
Hamnen.se testar Quadski XL – fyrhjuling och vattenskoter i ett
Sealegs – RIB som går på hjul
Watercar – Jeep på vatten i nära 40 knop

 

Redaktionen

batar_motorbatar_2015_Innovator_Ingang_InnovatorIngang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

puff_Falcon_BR6_2

Falcon BR6 – billigare än genomsnittet men varför?

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

VBoats Voyager 960

VBoats Voyager 960 – big bang for the buck

Prylar_2019_Suzuki_300B_df300b_banner

Suzuki DF 300B – med dubbla propellrar!