Imorn torsdag drag M32 Series igång i Köpenhamn. Här berättar Hamnen.ses Gustav Morin om sin roll som båtens motor och om hur man sjösätter en katamaran på 500 kg med kroppskraft.
Sedan jag fick frågan om jag ville bli en del av Alite Racing i slutet på juni har jag legat i hårdträning. Målet har varit att snabbt ta mig tillbaka till samma seglingsform som jag var 2006-2007 under America’s Cup. Inte helt enkelt på bara 1,5 månad. Men jag har gått inför det och har bland annat gått upp 4 kg.
Höga farter, korta banor och publikvänliga platser – det är ledord för M32 Series.För då precis som nu kliver jag in i en fysisk roll som handlar om att “taila” i gipparna och “furla” gennakern i rundningarna. Alltså skota och rulla. Det låter enkelt men under press krävs det en hel del styrka och kondition. I alla fall om man ska genomföra det hela snabbt och effektivt. Jag hjälper också till att skota storseglet på kryssen, dra och ner centerborden och förse gänget med info om vindstyrka och riktning.
Så här såg det ut när jag seglade med Victory Challenge i Valencia 2006-2007.På America’s Cup-båtarna var vi 17 man i besättningen. Båten vägde 24 ton och hade 750 kvm segel på undanvinden. Nu är vi fyra man på i runda slängar 500 kg båt med 115 kvm segel.
Båda båtarna och sätten att segla har sin charm men jag kan i korta drag säga att det är otroligt kul att vara en del av ett mindre lag och segla en enormt mycket snabbare båt.
M32:an ställer höga krav på varje seglare ombord och tack vare att vi seglar extremt korta banor så känns seglingen verkligen som en idrott i dess rätta bemärkelse.
Se video från första träningspassen i vid vattnen utanför Falsterbo.
Vi har under par helger seglingstränat i båtens fina hemmahamn – Falsterbokanalens båtklubb.
Vi har haft en hel del vind under träningarna och jag har snabbt kommit in i rollen som fysisk motor ombord tillsammans med David Jonsson. Han är en uthållighetsidrottare av rang som kan avverka mil efter mil i vansinnig fart på alltifrån längdskidor, rullskidor, roadbike eller vad som helst annat som resulterar i mjölksyra. Han levererade bland annat nyligen toppvärden under tester för Artemis Racing. Jag är lite mer explosiv och råstark, så vi kompletterar varandra väl.
Det är en häftig upplevelse att segla M32. Den är som en förvuxen liten katamaran, som en Tornado eller Formula 18.
Den reagerar på minsta vindpust och flera gånger under träningen har vi seglat i 14 knop på kryssarna och kring 25 på undanvinden. Och då har vi alltså siktat på märken i särskilda vinklar och inte satsat för balla siffror på gps:en.
En stark anledning till prestandan är den låga vikten. Allt är tillverkat i kolfiber.
Detta gör också att man kan driva laget och satsningen på få personer. Till exempel kan vi mecka ihop båten på trailer och sjösätta den på en strand på fyra personer.
Trots dåliga hjul så lyckades vi baxa i och ur båten via en liten strandplätt.Foto: Jonas Frii.
Nu, onsdag 12:e augusti, är jag på plats i Köpenhamn för att delta i mitt första M32-event. Lagen är samlade, det otroligt välrustade livesändningsgänget riggade och den imponerande publikplattformen i form av scen, läktare, bar och restaurang byggd.
Ett stort lag med kameramän, livesändningsutrustning och kommentatorer är på plats.På torsdag klockan 13.45 drar livesändningen igång och så fortsätter det även fredag, lördag och söndag.