I grundutförande levereras den med en dieselmotor och den kan också fås som el-hybrid (mer om Frauscher 858 som Hybrid) men frågan är om inte en båt av denna kaliber gör sig bäst med en rejäl V8 bensinmotor.
Med det sistnämnda alternativet, i kombination med det minst sagt rejäla steget i botten, ska den lätt och ledigt nå farter på drygt 48 knop för snabba transporter till badviken.För mer än något annat är Frauscher 858 Fantom en bad- och solskensracer. Ett resultat av en hel handfull inblandade designers med erfarenhet från prestigebåtar som Luca Brenta, Wally, Maxi Dolphin. Men också Audi och KTM uppe på torra land. Många kockar, med andra ord, som ändå verkar ha fått ihop en lovande anrättning.
Trots att båten är närmare nio meter lång så har den inte mycket till boutrymme. Det som döljer sig under fördäcket är en stor V-formad soffa som visserligen kan fungera för övernattning vid enstaka tillfällen. Men inte så mycket mer.I övrigt domineras båten av stora teakbeklädda ytor, ett förar- och ett passagerarsäte samt en aktersoffa. Till sist en solbädd vars storlek inte lämnar plats för några missförstånd. så underbart
Frauscher 858 Fantom | |
Längd: | 8,67 m |
Bredd: | 2,51 m |
Djupgående: | 0,85 m |
Vikt: | från 2 500 kg |
Rek. motorstyrka: | 300 – 430 hk |
Toppfart: | upp till 50 knop |
Bränsle: | ca 370 liter |
Vatten: | ca 30 liter |
Pris: | från 1 900 000 kr |
Återförsäljare: | www.ariboats.se |