XO 250 – första bilderna

XO 250 – första bilderna

Gustav Morin

Vi spanar in XOs nya modell på premiären i Göteborg och imponeras av nya lösningar och funktioner som förvandlar denna hårdbarkade men lyxförpackade alubåt till en social solbåt.

Det är tre detaljer som får nya XO att stå ut från mängden och som får den att fastna på näthinnan efter första anblicken: akterdäcket, soffan med den integrerade solbädden och stolarna. Den genomgående höga kvalitetskänslan i materialval och tuffa detaljer som vippbrytarna vid förarsätet, fjädrings-anordningen för stolen och de helgjutna sätena spär på det instinktiva habegäret. 

Vi går igenom båten när den premiärvisas i Sverige på båtmässan i Göteborg och imponeras direkt av såväl finish på plastarbeten som textilval på stolar och soffa. Den ljusa durken höjer intrycket ytterligare.

Aktersoffan är ritktigt smart. Ryggstödet kan fällas fram varpå en dyna under blottas som i sin tur kan fällas akterut. Summa summarum får man en rejäl solbädd. Ett rejält lyft gentemot föregångaren XO 240 RS där soffan var högst oflexibel. 

Förarplatsen är riktigt fin med ergonomi och lyxigt utförande i skön symbios En notervärd detalj är att det finns stöd för gasarmen. Det näst största pluset ger jag till de helgjutna stolarna. Man sitter som klistrad med bra sidostöd. Det bästa av allt är att XO likt Buster Magnum M5 och Viggo X8 levereras med fjädrande stolar. XO är en av få tillverkare som verkar ha hört vår bön om fjädrande säten i alla tester genom åren. Dessutom har de utvecklat storlarna själva. Mer om detta i kommande test. 

Skrovet är detsamma som på föregångaren XO 240 RS. Det balanserar inte lika högt på sina steglister som Anytec eller Viggo. Istället har det mer våt yta vilket, ger en tryggare gång. Kort sagt ska XO vara mer familjär. Samtidigt som den ska vara snabb som få. Lite som en Audi RS6. Vi återkommer till köregenskaperna i en test inom kort.

En liten detalj som inte håller lika höga finish som resten av båten är pinnbultarna som håller upp den övre delen av soffans ryggstöd. Tiillverkaren lovar dock att uppgradera detta.

Priset med Evinrudes nya G2 på 250 hk landar på 775 000 kr. Vill man ha en likadan motor men med 300 hk blir priset 813 000 kr.

Se alla data i vår tidigare artikel om XO 250.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2015_XO_250_Batmassan_Puff_XO_250-19

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Byta durk på Buster

Ge din Buster evigt liv!

puff_Falcon_BR6_2

Falcon BR6 – billigare än genomsnittet men varför?

200310_-_XO_260_Cabin_Clip_3

XO 260 – två delar attityd och en del förnuft

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!