Kvaliteten på de första bilderna är dålig. På gränsen till usel. Men nog ser det ut som om det är två tuffa båtar som snart ger sig in i den snåriga sexmetersklassen. Bella 620 HT och DC bygger på samma skrov. Ett skrov som är förhållandevis brett och bärigt.
Båda båtarna har två kojplatser med möjlighet att bädda för ytterligare en person om det krävs. På bästa Thorup-manér sitter också framrutorna litet längre föröver än vad som är brukligt på DC och HT över lag.
Tidig provkörning med Bella 620 HT.Men så är också designern Espen Thorup mån om att skapa stora sociala ytor och dessa båda båtar är inga undantag. Sittbrunnarna uppges vara ovanligt rymliga och domineras av en stor U–soffa med plats för hela familjen eller kompisgänget.
Med 115 hk på akterspegeln når man en toppfart på ungefär nästan 35 knop. Vill man så kan man bomba på med ända upp till 150 hk. När det gäller just motorvalet så har Espen Thorup en teori:
– Det troliga är att köpare av HT-modellen väljer en litet mindre motor medan DC-köparen går hela vägen. Man kan säga att HT-köpare ofta är av den typen som köper båt för att se och uppleva naturen medan DC-folket tycker att det är viktigare att synas.
På grund av isläget i Finland, där Bella-fabriken är belägen, så är bildmaterialet på nyheterna som synes mycket knapphändigt än så länge. Hamnen.se har dock hunnit med att testa Bella 600 R, en styrpulpetbåt som bygger på samma skrov. Se testen nedan.
Bella 620 HT + DC | |
Längd: | 6,05 m |
Bredd: | 2,34 m |
Djupgående: | 0,50 m |
Vikt utan motor: | 950 kg |
Rek. motorstyrka: | 80-150 hk |
Toppfart (med 115 hk): | 35 knop |
Bränsle: | 135 liter |
Vatten: | 10 liter |
Pris: | 395 000 kr med 115 Mercury EFI |
Mer info: | www.bellaboats.com |