Nimbus 305 Coupé – första riktiga bilderna

Nimbus 305 Coupé – första riktiga bilderna

Gustav Morin

Nimbus senaste tillskott i Coupéfamiljen presenteras här vackert i sin rätta miljö. Hamnen.se kan redan konstatera att den mycket väl kan vara västgötarnas bäst Skandinavienanpassade bobåtsmodell någonsin.

Nimbus 305 Coupé är till skillnad från många amerikanska och sydländska importörers båtar från grunden anpassad för Skandinavien. Inte nog med att den är ombonad som en modern sommarstuga, är lugn och behaglig att framföra och drar förhållandevis lite bränsle. Den är också lagom i allt. Och borde därför tilltala en hel drös med svenskar.

En ytterst inbjudande salong med fina material och mycket ljus. Den välvda förrutan ger extra rymdkänsla.

Nimbus 305 är den minsta modellen i Coupéserien men ändå tillräckligt rymlig för att husera en tvåbarnsfamilj utan att de behöver tumma alltför mycket på komforten. Eller för ett pensionärspar som kan bre ut sig ordentligt. Samtidigt är den liten nog att svängas runt i vilken liten naturhamn eller trång gästhamn som helst, utan att herr eller fru skeppare behöver darra på manschetten. Därtill är den stor nog att klara havssjö.

Storleken är med andra ord lagom på alla sätt. Och med det följer en något mer överkomlig prislapp än storasystrarna.

Således är denna modell perfekt för dem som vill ha en Nimbus med rätta stilen och tillräckliga utrymmen men inte har råd att lägga över 4,5 miljoner för en 405 Coupé (Se video när Hamnen.se testar Nimbus 405 Coupé), en bit över tre för 365 Coupé eller 2,3 miljoner för en 335 Coupé. En 305 Coupé kostar 1,8 miljoner.

Inget att skämmas för
Den fina är att man ej man behöver inte bortförklara att man valt minstingen. Den är varken vräkig till det yttre eller tung och svallretande för omgivningen. Bara stilig och sobert insmältande. Återigen – lagom.

Nimbus själva menar att den största nyheten ligger i skrovformen. Kort och gott handlar det om att man färdas utan de vanliga bekymren i farterna 1–22 knop, alltså den farten som de flesta i praktiken åker i. Alltså lagom och förnuftigt på alla sätt. Mer om det i Elias Johanssons tidigare artikel om Nimbus 305 Coupé.

Rak axel eller drev
Men som bekant är framtagandet av en ny båt alltid ett spel med kompromisser och ett skrov med nämnda kvaliteter medför också någon enstaka nackdel. Vissa av våra läsare är till exempel kritiska till att man valt rak axel istället för drev med tanke på vårt lands många grunda och steniga vikar. Men för att uppnå de gångegenskaper man önskat antar vi på Hamnen.se att rak axel varit enda vägen att gå. Nimbus återkommer med mer ingående förklaring kring detta.

Samma plan
Förutom alla trevliga och Nimbustypiska attribut som 305 besitter, och som vi redan nämnt i den tidigare artikeln, så vill jag nämna den angenäma känslan av att såväl hytt, akterdäck och badplattform ligger i samma plan.

Hur nya Nimbus 305 Coupé fungerar i praktiken – om den är lika tyst och bekväm och om den går lika bra i hela fartregistret som tillverkaren lovar – det ska vi att ta reda på och berätta om så snart båten kommit hem från båtmässan i Düsseldorf och blir tillgänglig för provkörning. Håll ut!

Nimbus 305 Coupé har världspremiär på båtmässan i Düsseldorf den 17–25 januari. Den kommer till båtmässan i Göteborg den 31 januari – 8 februari och till Stockholm och Allt för sjön 28 feb – 8 mars.

Nimbus 305 Coupé
Längd ö a: 9,70 m
Längd skrov: 8,95 m
Bredd: 3,25 m
Vikt ca: 3 950 kg
Motor: Volvo Penta D3 (110, 150 eller 220 hk)
Bränsle: 250 liter
Vatten: 150 liter
Septitank: 80 liter
Antal personer: 8
Pris från: från ca 1 820 000 kr
Mer info: www.nimbus.se

Gustav Morin

batar_motorbatar_2015_Nimbus_305_Coupe_Puff_7TgD5vd3mFb-Vi_Azoyb99YBM4tZJ17TIi85mjDRmNc

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Nimbus C11 Puff

Nimbus C11 – en allväderspjäs i finkläder

Nimbus T8 puff

Nimbus T8 – nya storsäljaren?

Nimbus C9

Nimbus C9 – håller ställningarna!

batar_motorbatar_2019_Nimbus_T11_Nimbus_T11

Nimbus T11 – första intrycken