Nya Goldfish – RIB god för över 100 knop

Nya Goldfish – RIB god för över 100 knop

Redaktionen

Norska Goldfish har ett välförtjänt rykte om sig att tillverka några av båtvärldens råaste och mest potenta fartbåtar. De senaste nyheterna, Goldfish 29 och 38, som ni kan se i videon nedan, är inga undantag. 

I Norge är namnet Sollie synonymt med snabba båtar med välsvarvade skrov. Nu har bröderna Pål och Henrik Sollie tagit fram två nya fartmonster i form av RIB-båtar på 29 respektve 38 fot. Den sistnämnda god för mer än 100 knop om man bestyckar den med 2 x Illmor V-10 bensinmotorer på vardera 725 hk.

De nya Goldfishmodellerna ställdes ut på Cannes Yacht Festival tillsammans med varvets flaggskepp på 50 fot. De hann också med en spektakulär tur över Medelhavets dyningar.

Vid färd på öppet hav i upp till 100 knop gäller det att ha riktiga racingstolar.

I övrigt har Goldfish 38 Supersport allt som skapar en första klassens offshoreracer. Dit hör ett skrov med trippla steg, stålpropellrar, fjädrande ståstolar och ett mycket lättdrivet skrov.

Ny behöver man förstås inte förse den med så mycket som 1 450 hk. Om man till exempel nöjer sig med ett par Mercury-dieslar på vardera 370 hk så får man ändå en toppfart på 72 hisnande knop och en i sammanhanget riktigt imponerande förbrukning på 1,35 liter per sjömil i 40 knop.

Goldfish 29 Sport är både snabb och snål.
Helt nya lillasystern, vars fullständiga namn är Goldfish 29 Sport, är också en fartmaskin med ett extremt racingskrov med trippla steg. Men här får man nöja sig med ett singelmontage på mellan 300 och 520 hk. Det sistnämnda alternativet ger också en toppfart på 72 knop och förbrukningen i 40 knop med en 300 hästars diesel sägs vara 0,7 liter per sjömil och 0,57 i 25 knop.

Snålt och snabbt är ledorden för Sollies båtar.

Med rätt teknik går det att hålla hög fart även i hög sjö. Hamnar man snett tar stödhjulen (pontonerna) emot och rätar upp båten. 

För designen av dessa minst sagt extrema fartbåtar står Pål Sollie som startade Goldfish Boats AS ihop med brodern Henrik 1993. Dessförinnan hade han en framgångsrik karriär inom båtracing där en andraplats i VM i Offshore 4-liter hör till de tyngre meriterna.

Redaktionen

batar_motorbatar_2014_Goldfish_Ingang_Goldfish38ngangx

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2018_Goldfish28Bullet_Ingang_Goldfish_28_Bullet

Goldfish 28 Bullet – råaste RIB:en hittills!

batar_motorbatar_2017_Mono_Ingan_Ingang

Mono håller en egen kurs

batar_motorbatar_2017_HydroliftP42_Ingang_HydroliftP42IngangGGG

Hydrolift P42 – norsk stridis i privatutförande

batar_motorbatar_2017_Skipper_RIB_NC100s_h2-1024x492

Skrov med fyra steg påstås vara bästa vägen