Med det sagt så har vi klargjort att nya AMT 230 BR bygger på samma skrov som AMT 230 DC. Ett skrov som är väl beprövat och som har visat sig vara både lättdrivet och effektivt i sjön. Med 250 hk på akterspegeln kommer man upp i ungefär 50 knop och för den som inte tycker att det räcker kan hänga på ända upp till 300 hk.
Men mest av allt utmärker sig nya 230 BR genom att vara särdeles lastvänlig med sina stora durkytor och sina många och låsbara stuvutrymmen. Bäst är utrymmet under aktersoffan som är stort nog att förvara både vattenskidor och fiskeredskap i.
Tidigare tester av AMT´s 230-skrov har visat att man kan komma undan med en bränsleförbrukning på väl under en liter per sjömil om man nöjer sig med att åka i strax under 30 knop.Notervärt är också att båten är väl utrustad redan i grundutförande. Förutom självklarheter som räcken och lanternor levereras den också med trimplan, bogpropeller och färgat skrov. För att nämna en del.
AMT 230 BR bygger på samma skrov som AMT 230 DC (ovan). Skillnaden ligger framför allt i att man har prioriterat bort boutrymme till förmån från fria ytor.
Vill man så kan man också extrautrusta den med finesser som radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinsch, värmare…
… ja listan kan göras lång. I skrivande stund håller det första exemplaret på att färdigställas. Premiärvisning i Sverige sker på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm den 27/2 – 8/3.
AMT 230 BR | |
Längd: | 6,80 m |
Bredd: | 2,60 m |
Bottenvinkel: | 20 grader |
Vikt utan motor: | 1 350 kg |
Rek. motorstyrka: | 150-300 hk |
Toppfart (med 250 hk): | ca 50 knop |
Bränsle: | ca 100 liter |
Pris med Suzuki 250 hk: | 549 900 kr |