När man öppnar spjällen på vid gavel så kommer Carmen 61 upp i över 60 knop. Imponerande med tanke på att den är närmare 19 meter lång. I motorrummet sitter fyra Seatec 800-dieslar som tillsammans utgör 3 120 hk som sprutar ut sin kraft via ett Arneson-drev och de fyra utskärande propellrarna.
Designen må vara utöver det vanliga men det sägs ändå att det är sjöegenskaperna som imponerar mest. För Carmen 61 lär kunna köras i sin marschfart, 50 knop, i vilka förhållanden som helst. Och det ska väldigt mycket till för att man ska tvingas slå av på gasen på grund av att havet är för upprört.
Alltså håller den jämna steg med vad vi på Hamnen.se tror är inspirationskällen till överbyggnaden – den ikoniska Wally 118.
SuperTermoli ST 60 byggs i flera versioner och levereras i en lyxigare variant till privatpersoner och en riktigt avskalad och, om möjligt, ännu råare version till militären. Oavsett vilket så är den befriad från allt som inte är helt nödvändigt (läs kan gå sönder i hög sjö) och har toppfart på 70 knop. Mer om den i en framtida artikel.
Man får anta och hoppas att de fyra reglagen har funktionen som Volvo Penta kallar single leaver, alltså att alla reglage kopplas till ett…Carmen 61 | |
Längd: | 18,60 m |
Bredd: | 3,40 m |
Djupgående: | 1,30 m |
Höjd: | 2,80 m |
Vikt (tom): | 16,20 ton |
Vikt (fullastad): | 23,70 ton |
Motor: | 4 x Seatec 800 Diesel (4 x 780 hk) |
Bränsle: | ca 4 000 liter |
Marschfart: | +50 knop |
Toppfart: | +60 knop |
Vatten: | ca 440 liter |
Mer info: | www.carmenfpb.eu |