Det är ohållbart att små båtar får dra tio gånger mer bränsle än bilar. Det tycker ett gäng svenskar som nu siktar på att skapa världens första elbåt som inte bara är extremt snål utan också snygg, praktisk och oslagbart bekväm.
Det här är kan vara pusselbiten som saknats för att bärplansvågen även ska komma till fritidsbåtsvärlden – att man levererar en snygg produkt och går hela vägen miljömässigt genom att satsa på eldrift.
Senaste åren har ju bärplan slagit igenom stort, åtminstone på extrema segelbåtar och i media. Men tekniken kommer hela tiden närmare och närmare gemene man och således närmare motorbåtsvärlden, där de flesta båtmänniskorna huserar.
Ska man kunna åka bekvämt och snålt så är bärplan en mycket intressant väg att gå. Men än så länge har ingen lyckats få alla parametrar att gå ihop med både snygg design, bra funktion och överkomligt pris.
Tills nu. Kanske.
För än så länge är detta projekt på just projektstadiet. Målen är höga men känns realistiska. För att eldriften ska bli attraktiv måste till exempel räckvidden vara bra. Och man har en bra plan om hur man ska uppnå det.
Till exempel har man räknat väldigt noga på byggtekniken, vägt fram och tillbaka, och till slut kommit fram till att båten ska byggas helt kolfiber, utan att för den delen skapa en hutlöst dyr produkt. Skrovet utsätts ju för långt mindre laster än en planande båt eller en segelbåt (krafterna finns primärt kring bärplanens infästning) så man behöver inte särskilt mycket material. Och det är ju i det här fallet materialet som är dyrt. Vingar, stöttor och infästningar av stöttor måste ändå göras i kolfiber då rostfritt skulle bli för tungt.
Mer information och bilder samt intervjuer med personerna bakom projektet kommer inom kort!