VOR mot roaring forties

VOR mot roaring forties

Redaktionen

Det är fortsatt jämt mellan de sju båtarna i Volvo Ocean Race på väg söderut mot kraftiga vindar i Södra Oceanen. Den stora frågan är när de väljer att vända österut mot etappmålet Kapstaden.

– Vi hittar mer vind ju längre söderut vi seglar och det betyder mer fart. Men att leta efter den vinden tar mer tid och innebär att seglar man längre så vi måste hitta rätt balans. I vilket fall som helst går vi för att vinna, säger Gerd-Jan Poortman som är fördäckare på den nuvarande ledarbåten Team Brunel (NED).

Mitt i södra atlanten, mellan båtarnas nuvarande position och mållinjen, ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High” efter ön St. Helena cirka 1000 sjömil väst om den afrikanska kontinenten. Lagen försöker undvika detta vindfattiga område och segla runt det, vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind.

Under måndagen vände tätbåtarna västerut för att hitta mer vind och detta har gjort att fältet komprimerats. MAPFRE som nu ligger sist fortsatte i riktning mot Brasilien under natten och har där hittat mer vind. Team SCA har däremot fastnat i ett område med svag vind lite längre österut.

Mot roaring forties
Ledarbåten Team Brunel ligger längts österut och närmast Kapstaden. De befann sig klockan åtta i morse på den 26:e breddgraden men båtarna kan sticka så långt söderut som till 40:e breddgraden, det som kallas “Roaring fourties” på grund av de kraftiga vindarna. 
 


– Det kommer bli en försmak på de mest extrema delarna av tävlingen, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Holloran.

Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord och svenskbåten Team SCA har fortfarande chansen att ta hem topplaceringar till Kapstaden.

Den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 har varit rekordjämn och efter drygt två veckor på havet är utgången fortfarande oviss. När och hur lagen väljer att styra österut kommer att vara avgörande.

– Just nu ligger tre båtar i täten och vi har alla satsat på var vi tror vinden kommer att vara starkast när vi tar oss runt St. Helena High, säger Abu Dhabis Onboard Reporter Matt Knighton.

Målgången i Kapstaden är beräknad till den 6 november.

Sammanfattning Etapp 1 Alicante-Kapstaden:
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.

Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.

Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.

Ställningen förbi ekvatorn:
1. Abu Dhabi Ocean Racing
2. Team Brunel
3. Team Vestas Wind
4. Dongfeng Race
5. Team, MAPFRE
6. Team Alvimedica
7. Team SCA

Efter rundningen av Fernando de Noronha har de jagande båtarna tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.

Redaktionen

racing_havskappsegling_2014_VOR_Etapp_1_28_okt_VOR_28_okt_nav_puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

racing_havskappsegling_2019_VOR_kvinnliga_seglare_Yongest_woman_in_the_ocean_race

Yngsta tjejen i Volvo Ocean Race dominerar

racing_havskappsegling_2019_The_Ocean_Race__The_Ocean_Race_Salen

Svensken som ska leda nya The Ocean Race

racing_havskappsegling_2019_Maiden_women_offshore_Tracy_Edwards

Första kvinnliga skepparen i Whitbread berättar

racing_havskappsegling_2018_IMOCA60Lyfter_Ingang_IMOCA60LyfterIngang

Nu lyfter IMOCA 60!