Utgångspunkten, när man konstruerar en båt bör som bekant vara att se till hur den kommer att användas. Självklart kan tyckas. Men i själva verket är många båtar som utformade efter hur drömmen om det perfekta båtlivet ser ut. Skillnaden däremellan är ofta stor.
Inte alltid genomtänkt
Därför har till exempel många daycruisers proportionellt stora pentrybänkar i sittbrunnen med tanke på hur lite de används. Och därför har många motorbåtar fräckt tonade vindrutor trots att det gör båten oduglig att köra efter mörkrets inbrott.
Teamet bakom Yamarin Cross 64 BR har dock haft en sund och verklighetsnära inställning till livet på sjön när den senaste nyheten har växt fram. Hela vägen från ritbord till färdig produkt.
Ta bara en sådan sak som layouten i stort. Den är öppen och befriande krusidullfri. Det är lätt att röra sig hela vägen från fören till aktern. Passagen mellan den bakre och den främre sittbrunnen sker via en rejäl dörr mellan pulpeterna. Alla gångytor är mycket omsorgsfullt halkskyddade och det går utmärkt att ta sig iland och ombord utan att man behöver kliva i sätena.Fördäckets lite trubbiga form tillsammans med höga räcken underlättar också ombordstigning. Trappsteg på såväl styrbord- som babordssidan gör det lätt att komma upp på bryggan även vid sidoförtöjning.
Enligt uppgift motoriseras den lämpligen med en Yamaha F115 eller en Yamaha F150. Toppfart 36 respektive 45 knop.
Yamarin Cross 64 Bow Rider | |
Längd: | 6,31 m |
Bredd: | 2,32 m |
Vikt utan motor: | 880 kg |
Rek. motorstyrka: | 115-150 hk |
Toppfart med Yamaha 115/150 hk: | 36/45 knop |
Antal personer: | 8 |
Pris: | ej fastställt |
Mer info: | www.yamarin.com |