Anytec 868 CAB – värstingen har fått hytt

Anytec 868 CAB – värstingen har fått hytt

Gustav Morin

Det är snabba puckar på Anytec. Ena dagen går man i konkurs och nästa lanserar man en ny modell. Här är svaret för alla som väntat på att åka hyttbåt med 600 hk i nära 60 knop

Vi har testat Anytecs 860 SPD med dubbla 300 hk (se videon) och vet att den är ett monster. Man trycks mot sätet hela vägen upp till 50 knop och tunnelseendet är ett påtagligt problem. För att nå 60 knop och fortfarande hålla stabiliteten krävs dock lite lirkande med trimplanen. 

Kanske är nya 868 Cab lugnare att köra då den lär bära på en del mer vikt.  Pressreleasen avslöjar också mycket riktigt att toppfarten stannar kring 55 knop, farten då 860 SPD fortfarande var stabil.

Martin Timells favorit
I stort är detta samma båt som 860 SPD – den som Örnsköldsviksvarvet utvecklat tillsammans med Martin Timell som länge luskat på hur hans favoritbåt skulle kunna se ut. Det är dock oklart om han varit inblandad även denna gång.

–  Anytec 868 CAB är resultatet av ett långt och intensivt utvecklingsarbete. Det finns en stor kundgrupp som inte vill krångla med kapell utan bara vill sätta sig i båten och köra, oavsett väder. Med Anytec 868 CAB vill vi möta det behovet och erbjuda en kombination av mäktig prestanda, vacker design och grym konstruktion, berättar Magnus Östman, marknadschef hos Anytec Boats AB.

Rymlig hytt
Hytten ska vara rymlig med öppna ytor, stora och smarta stuvutrymmen och gott om plats för upp till åtta passagerare med god komfort. Stora fönster ger såväl förare som passagerare god sikt i alla riktningar.

Båtens akter är konstruerad utan motorbrunn för att öppna upp ytorna bakom hytten på ett helt nytt sätt.

Båtens hytt har designats med dig i fokus. Öppna ytor, stora och smarta stuvutrymmen och gott om plats för upp till åtta passagerare med god komfort. Stora fönster ger såväl förare som passagerare god sikt i alla riktningar.

Avancerat navigationssytem standard
Anytec 868 CAB är förbered för en 16 tum stor plotter med touchscreen ur Simrads NSS-serie, den ingår faktiskt som standard. Båten kan även utrustas med Simrads Bredbandsradar med 4G . Navigationspaketet kan kompletteras med ett ett flertal andra tillval. Exempelvis GoFree Wireless, ett system för att koppla samman telefon eller surfplatta med båten. På så sätt har både förare och passagerare tillgång till information från båtens plotter under hela resan. Även ljudsystemet ombord ska vara av yttersta klass.

Som tillval kan båten utrustas med joysticksystem för enklare manövrering i hamn (se när vi testar systemet på Anytec 860 SPD).

Några exakta data finns ännu inte tillgängliga men båten har premiärvisning redan till helgen på båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2014_Anytec_868_Cab_868_CAB_puff_1

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

Hamnen.se testar Falcon C7.

Falcon C7 – tystnad tagning!

puff_Alukin_SCR_950_WA_5

Alukin SCR 950 WA – värdig transport i expressfart

puff_REALCRAFT_600_Cabin_1

Realcraft 600 Cabin – billig men bra?