Extreme sailing series har blivit lite av seglingsportens demolition derby. Helgens seglingar i vindbyiga Qingdao var inget undantag… Se den galna kraschen och racen i repris.
I Extreme Sailing Series seglar man på banor som klämts in på centrala vatten i några av världens storstäder. Det här borgar för två saker: väldigt byiga och vridiga vindar och små marginaler. De här två ingredienserna skapar tillsammans med tävlingsinstrumenten – överriggade katamaraner på 40 fot – en väldigt farlig och tv-vänlig plattform för kappsegling.
Det fick vi inte minst se i helgens deltävling i Kinesiska Qingdao.
Problemen uppstår oftast när en båt måste väja för en annan men inte har utrymme eller styrförmåga nog att klara det.
Incidenten som ni kan se ovan ägde rum under sista racet fjärde dagen. Det var Red Bull som misslyckades att hålla undan för Alinghi som kom seglade för styrbords halsar och därmed hade rätt till väg. Båtarna seglade i cirka 15 knop och smällen var en av de värsta i Extreme Sailing Series ganska dramatiska åttaåriga historia.
Alinghis besättning med Morgan Larson, Anna Tunnicliffe, Nils Frei, Pierre-Yves Jorand and Yves Detrey fick
titta på sista racet från kajkanten men klarade tack vare sina tidigare segrar att vinna totalt ändå.
Så här beskriver skepparen Morgan Larson racet:
“We were lining up at the start, and approaching the line with ten seconds to go and most of the fleet was on port. Red Bull ducked behind us, the winds were shifty and up and down, there was too much of a puff and they couldn’t get the bear away and T-boned us – it happens. It’s great to have won, we had such a great regatta that it was bittersweet to end that way, but I think we earned it so it feels good. We’re just glad that no one was hurt and that the boat is repairable – it will take a week in a good boat yard, but it will be back and ready to race.”
Repris från dag två.
Repris från dag 3.
Repris från sista racedagen, dag 4.