Rosättra Båtvarv, med nestorn Mats Gustafsson i spetsen, håller som bäst på att ta fram en ny 43-fotare med bland annat en 2,45 m djup fällköl. Men innan den premiärvisas ska den utstå en rungande grundsmäll och en lång rad andra tester.
Det sistnämnda är kanske det som mest utmärker det anrika varvet strax norr om Norrtälje. Man testar sina båtar rejält innan de sätts i serieproduktion. Och tar på så sätt ett jämfotaskutt över allt vad barnsjukdomar och reklamationer heter.
– Vi känner oss, till skillnad från många stora varv, inte tvingade att stressa fram nya modeller hela tiden för att kunna sälja på nyhetens behag. Därför kan det inte bli tal om att sätta nya Linjett 43 i full serieproduktion förrän om ett och ett halvt år eller så, säger Markus Gustafsson som är VD på Rosättra Båtvarv.
I sommar kommer man sålunda ta pulsen på nya Linjett 43 i flera kappseglingar för att till sist, strax innan upptagning, sätta henne rejält på grund.
– Det kan förstås verka galet. Men vi ska spana ut ett elakt grund och kommer att köra på det för motor i full fart. Det blir en rejäl smäll i 8-9 knop och vi gör det för att testa en ny köl som har ett flexibelt djupgående med ett spann på mellan 1,90 och 2,45 meters djup, berättar Markus.
– Tack vare att båten är så stor som den är så får den ändå väldigt fina proportioner. Nummer ett är att skapa en välseglande båt. Och då menar jag inte bara på undanvinden. Linjett 43 ska fungera lika bra när den är semesterlastad som på kappseglingsbanan. Men det är inte tal om någon racer. Man kan säga att tio procent av våra kunder kappseglar. Men inte mer än tio procent av tiden som båten används. Så därför vore det dumt att satsa på en racer.
– Yachtkonstruktion handlar mycket om matematik och ingenjörskonst, men det är intuition och känsla för linjespelet som gör skillnaden.
Kappseglingstest
Än så länge håller Linjett 43 fortfarande på att växa fram på Rosättra Båtvarv. Den som är nyfiken får hålla ögonen öppna när den provseglas i bland annat ÅF Offshore Race (Gotland Runt) i sommar. Hur slutresultatet blir vet vi alltså inte ännu. Klart är dock att sittbrunnen blir rymlig med sarger som ger en trygg segling. Akterspegeln kommer att kunna öppnas för fri passage till badplattformen.
Vidare kommer dubbla rattar att ge fördelar när det gäller hanterbarhet och överblick över däck och segel. Samtliga fall och trimmöjligheter ska sedan kunna hanteras av en person. Linorna kommer att löpa snubbelfritt under däck ända bak till rorsman.
Stora hytter
Inredningsmässigt får Linjett 43, som tidigare nämnts, två stora hytter i aktern. I övrigt kommer den att påminna mycket om föregångaren Linjett 40 med traditionellt hantverk och snickerier i mahogny, förpik med ett privat badrum (dusch o toalett). L-pentry på babord sida med navplats och toalett på den motsatta sidan. Just nu är man också i full färd med att testa olika lösningar för ljusinsläpp.
Om det går som varvet hoppas så kommer Linjett 43 att premiärvisas för allmänheten i juni på Rosättra Båtvarv då det också ska finnas möjlighet till provsegling.
Linjett 43 | |
Längd: | 13,30 m |
Bredd: | 3,95 m |
Vikt: | 8 500 kg |
Djup: | 1,95-2,45 m |
Masthöjd: | 19,1 m |
Krysställ: | 105 kvm |
Spinnaker: | 150 kvm |
Pris: | Ej klart |
Mer info: | www.linjett.se |