Ny kompromisslös racer från Södergren

Ny kompromisslös racer från Södergren

Gustav Morin

Många kanske förknippar Håkan Södergren med långa vackra klassiska svepande linjer. Men det finns undantag. Inte minst hans senaste skapelse som han visar och berättar om för första gången här i sin blogg.

Södergren Group har precis färdigställt underlaget för denna renodlade fartbåt. Kundens önskemål är att få en så snabb båt som möjligt som kan transporteras på trailer i Skandinavien och över hela Europa, möjligen även i andra världsdelar.

Tanken är att kunna segla fortare än det mesta och vara aktiv året runt, vilket betyder att den enkelt ska kunna transporteras dit seglingen är som bäst och där det finns kappseglingar att deltaga i.


Båten har ingen som helst inredning utan är endast en plattform för underhållande segling. Kölen är lyftbar med ett invändigt block och talja i masten som går ner till en vinsch. Rodret kan demonteras i sin helhet för enkel trailertransport. Det är viktigt för kunden att denne själv kan plocka ihop och sjösätta båten på cirka en timme efter en lång landtransport. Alltså ett koncept som vi inte ser så ofta här hemma i Skandinavien men som däremot inte är helt ovanligt på kontinenten och i USA. 

Det finns inget som helst behov av att övernatta i båten, all koncentration ligger på minimal vikt och maximal fart.


Båten ska kunna seglas på tre personer och alla kommer att ha möjlighet att stå i trapets. Grundvikten på bulben är 480 kg men vi kommer att testsegla den med olika vikt i bulben då kunden vill ha så liten vikt som möjligt. Kort sagt innebär detta att besättningens gymnastiska förmåga och styrka kommer att avgöra bulbvikten.

Eftersom den kommer att segla på olika ställen i världen, med helt olika vindförhållanden, så har den konstruerats med många variabler av segelsättningar. Den kommer även att ha olika bulbviktsalternativ på kolfiberbladet. Detta för att den ska fungera lika bra på Gardasjön, med sina väldigt starka vindar, som på Bodensjön (Lake Constance) som ofta har extremt lätt väder.

I Skandinaviska vatten måste båten vara mer allround, här får vi ju vara beredda på alla möjliga sorters väder.

Båten är helt uppbyggd av kolfiber och Epoxi på en kärna av Airex. Skrov och däck byggs på hanplugg och vacuumbaggas för att uppnå maximal fibersträckning. Mast, bom och rigg är i kolfiber.

Initialt byggs den här båten för en enskild kund som vill ha en spektakulär båt, men det finns en ambition att kunna bygga fler båtar och möjligen skapa en klass. Priset är tänkt att hamna strax under en miljon och leveranstid är beräknat till sensommaren 2014.

Södergen 30 Carbon (arbetsnamn)
Längd: 8,70 m
Bredd: 2,50 m
Vikt: 970 kg
Djup: 1,95 m
Segelyta kryss: 65 kvm
Mer info: www.sodergrengroup.se

Gustav Morin

bloggare_moderna_skargardsbaten_Snabbseglare_Bildspel1_sten_renderset.52

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2019_Shogun_50_Shogun-5_puff

Shogun 50 – ny svensk kolfibercruiser

bloggare_Sodergren_SRS_Transparens__DDD4230

Södergen om SRS – systemet måste bli transparent

bloggare_Sodergren_BatkonstruktionDel1_Ingang_HakanBlogDel1Ingang

Segelbåtkonstruktion for dummies – del 1