När det är dags att skrota något finns ju ingen anledning att vara försiktig. Tvärtom. Till exempel behövs ju inga fendrar när man ska lägga till med ett fartyg som är redo för skrotning. Se video.
Det verkar vara illa ställt med skrotningsförfarandet av världens alla fartyg. Många står och rostar och läcker i världens bortglömda skrymslen. Meningen är ju att de ska plockas isär del för del och återvinnas i största möjliga mån.
Just den här videon är från en skrotningsplats Turkiska Aliaga där det enligt många andra youtubeklipp jag har sett inte verkar ovanligt att man gasar upp på land för allt vad tygen håller. Eller inte håller.
Detta är säkerligen en effektiv metod i landstigningsavseende och man kan ju bara hoppas att fartygets oljetankar inte springer läck. Det verkar förvisso i de flesta fall, då det inte står andra fartyg i vägen, gå ganska lugnt till.
Just detta fartyg heter M/F Ostend Spirit och ska under sin livstid huvudsakligen ha kört fram och tillbaka över engelska kanalen.