Det måste förstås vara en rejäl bil om man har tänkt sig att sticka ut på bilsemester med en Agapi 950 på släp. Gärna en större SUV som till exempel en BMW X5 eller en Audi Q7. Föraren måste dessutom ha bokstaven E på sitt körkort.
Men sedan öppnar sig en värld av möjligheter. Med fyra bekväma kojplatser och toalett ombord skulle Agapi 950 kunna ersätta husvagnen. Och dessutom ge semestern ytterligare en dimension. Livet på campingplatsen ena dagen. Sjösättning med utsikt mot en fri horisont den andra. Kanske utforska en norsk fjord på tisdag eftermiddag och Storsjön på torsdag morgon?
Flera motoralternativ
Än så länge finns båten bara på ritning. Men världspremiären beräknas till augusti och Agapi 950 kommer att byggas i kolfiber och bli förhållandevis lätt för sin storlek. Det underlättar inte bara vid trailandet utan ger också en fördelaktig bränsleförbrukning.
Rent skrovmässigt bygger annars Agapi 950 på föregångaren 750. En båt som har fått massor av välförtjänt beröm för sina goda, på gränsen till fantastiska sjöegenskaper. Den ska vara angenämt stabil och odramatisk att köra i farter ända upp mot 50 knop. Och det trots att V-bottenvinkeln är på hela 26 grader.
Bärig som få
Nu hoppas och tror konstruktören Håkan Södergren att nyheten ska visa på samma trygga gångegenskaper i hela fartregistret.
I övrigt är nya Agapi 950 begåvad med frestelser som lastbarhet på upp till 12 personer, stora sociala ytor (för att vara en RIB), en snitsig och väl tilltagen solbädd och en ergonomiskt genomtänkt förarplats med dubbelsäte.
För att nämna en del.
Agapi 950 WA | |
Längd LOA: | 9,92 m |
Bredd: | 3,06 m |
Vikt utan motor: | 1 640 kg |
Djup: | 0,45 m |
Bränsletank: | 300 l |
Vattentankar: | 80 l |
Motor: | Utom- eller inombordare, singel eller dubbelmontage, 300 – 500 hk |
Toppfart: | 45 knop med Yamaha 350 hk V8 |
Pris: | 1 350 000 kr |
Mer info: | www.agapiboats.com |