Flera svenskar är med och bloggar aktivt.
För många är denna 2 700 sjömil långa seglats livets stora äventyr. Stämningen i hamnen är på topp inför racet då många besättningar har tillbringat hela två veckor här under förberedelser och lärt känna varandra på kurser och fester som arrangören anordnar. Det finns också många unga äventyrshungrande seglare som hänger i hamnarna och in i det sista hoppas på att hitta en båt som behöver en extra besättningsmedlem. Andra har turen att få åka med helt utan ansträngning när det är riktigt små. I år är 25 seglare under 15 år.
Det var både småbåtar, racers, stora klassiker och flerskrovsbåtar som startade i söndags från Gran Canaria.ARC är för alla. Barnfamiljer till pensionärer, kappseglare till livsnjutare. Många kommer Gran Canaria och träffar alla tävlanden och är med på alla utbildningar innan start för att lära sig inför sin premiär kommande år.
– Att delta i ARC handlar om att varje besättning upplever sina egna äventyr ute till havs men också om vänskap och lärdomar som man får under de två veckorna som ARC arrangerar kurser och aktiviteter innan start. Att få anlända till Västindien och känna att man uppnått något fantastiskt – att korsa ett hav med en liten båt, det är stort, säger arrangörerna av “rallyt”.
Folk från 31 länder och alltifrån barnfamiljer till proffs deltar. Det finns bara en båt med helt kvinnlig besättning.Deltagarna kommer från 31 olika länder och hela eventet är väldigt socialt. Det är 8 båtar som seglar med svensk flagg och två kroatiska båtar har svenska besättningar.
Den största båten i flottan, som även är den äldsta, är den klassiska skonaren Texel från England som sjösattes 1921. Den minsta är en betydligt nyare men på hård undanvind kanske inte så mycket långsammare båt, en fransk Pogo 8.50 som också seglas av en fransman.
Flottans snabbaste båt lär klara distansen på 12 dagar medan den långsammaste antas behöva 21 dagar.
Färsk frukt är något man ofta längtar efter när man varit till sjöss en tid.Rallyt seglas nu för 28:e gången och nytt för i år är att det delats in i två klasser. Den nya heter ARC+ och innebär en mellanlandning på 3 till 5 dagar på Kap Verde. I ARC+ deltar 50 båtar varav 3 är svenska och för dem gick starten redan den 10:e november.
Svenskar seglar fjärde gången
I ARC + seglar bland annat Pekka och Barbro Karlsson som seglar tillsammans med sin katt och kamraten Tomas Nilsson. Det är fjärde gången de deltar och precis som första gången seglar de sin Laurin 32 från 1965. Den har de för övrigt använt som bostad de senaste tre åren och hunnit med att segla till Portugal, Marocko och Kanarieöarna. Följ paret på deras blogg.
De andra svenskarna båtarna i den här klassen är en Grinde på 8,81 meter från Bengtsfors och en Hallberg-Rassy 39 från Bohus-Malmön.
Mest popoulära båtarna
Medelbåten i racet är 14,71 meter lång, är 10 år gammal och seglas av fem personer. Det mest populära båtmodellen i år är Jeanneau 57 med 4 deltagande båtar. Jeanneau har totalt 19 olika modeller med i racet vilket är 2 mer än näst största representerade märket som är Beneteau. Därefter kommer brittiska lyxmärket Oyster med 15 båtar och sen Bavaria med 11. Flerskrovsbåtar har återigen blivit populära med 22 deltagare. Förvisso är det snarare bobåtar än snabbseglare då 10 av dem är av märket Lagoon.
I den stora klassen som startade i söndags seglar bland annat två nya Hanse 575. På den ena seglar TV-profilen Harald Treutiger och på den andra professionella seglaren Martin Strömberg. Under resans gång spelar de in massor av videomaterial som de siktar på att sända i tv framöver. Harald bloggar också stadigt på fredriksson.tv och besättningen på den andra Hanse-båten publicerar inlägg om sin framfart på ewaluvan.se.
Följ flottans framfart på www.worldcruising.com och läs mer om racet på www.noonsite.com.