Nya Camira förför med sina propra men ganska aggressiva linjer. Det är designkontoret Dubois, som vanligen designar superjakter, som står bakom Camirans linjer. Den känns lite som en amerikansk 80-talsracer med nordiskt proper stil.
Snabb men inte snål
För att vara en 39-fotare med ett komfortabelt inre har den också ganska aggressiv prestanda. Med dubbla Volvo Penta-dieslar på 370 hästar toppar den 45 knop och ska lätta kunna hålla 38 knop i snitt med en räckvidd på 270 sjömil.
Det betyder en bränsleförbrukning på över tre liter sjömilen, vilket kanske inte direkt är något att skryta med men dessvärre heller inte något ovanligt för båtar i den här klassen. Däremot är det relativt få 39-fotare med rejäla innerutrymmen som ens kommer upp i 38 knop.
Matchvikten ligger på sju ton, vilket är cirka ett ton lättare än konkurrenter från till exempel Fairline, Princess och Bavaria. Men det måste fortfarande bedömas som en hel del att släpa på.
Kanske vill man inte ha lägre vikt då det till viss del skulle bli på bekostnad av de säkerligen stabila och trygga gångegenskaperna i grov sjö. Camiran lär vara något utöver det vanliga att köra fort med när det blåser då den bygger på samma skrov som den hyllade 31 Zonda.
Några båtar som kanske inte riktigt kan jämföras men ändå bör nämnas som referens är den norska konkurrenten Goldfish värstingmodell 50 Ocean. Den är tre meter längre, väger några hundra kilo mindre och drar mer än en halvliter mindre per sjömil i 40 knop.
Även Delta Powerboats några år gamla 40-fotare klarar 46 knop med samma motorer och ska dra 2,2 liter per sjömil i 30 knop.
Det blir intressant att se siffror på Camiran efter praktiska tester.
Svartlackad interior
Invändigt finns två kabiner som är ambitiöst designade av brittiska Design Unlimited med laserad ek och svartlackade ytor. Den har ovanligt stora fönster i skrovsidorna som lär ge fint ljusinsläpp, ett rejält toautrymme, pentry, en härlig dubbelkoj i fören och två singelbäddar i aktern.
Enligt tillverkaren själv har Camiran försetts med en kapellösning utöver det vanliga. Den kan nämligen enkelt göras om från heltäckande till biminitopp.
– Även om det har varit en lång process att ta fram den här modellen har vi en väldigt stor framtidstro. Den respons vi har fått från våra återförsäljare är väldigt bra, säger Knut Heiberg-Andersen, vd för Windy till norska batmagasinet.no.
Några båtar har redan beställts på förhand. Tillverkningar kommer att ske i Västervik, där Windy har en stor del av sin produktion.
Här berättar Windy mer om sitt varumärkte och produktion. En väldigt partisk men snygg video från 2011.
Teknisk fakta Windy 39 Camira:
Längd: 11.92 m
Bredd: 3.63 m
Vikt: 7 ton
Motorer: 2x Volvo D6-370 / D6-400
Bränsletank: 850 liter
Vattentank: 220 liter
Fart: toppfart 45 knop, marschfart ca 38 knop
Räckvidd: 270 sjömil
Designer: Johnsen / Dubois / Design Unlimited