I helgen avgjordes en av årets mest fartfyllda tävlingar i öppna farvatten i Nynäshamn. Dagen bjöd på kraftiga vindar, hög sjö och en härlig publikfest. Se stort bildspel.
Foto: Magnus Johansson, Salta.se.
Nynäshamn erbjuder ovanligt goda möjligheter för offshore racing. Havet ligger öppet i direkt anslutning till hamn och depå, som gjort för publikvänlig båtracing. Här finns också den historia och kunskap som fintrimmar förutsättningarna så där extra bra för att skapa en tävling utöver det vanliga, både för förare och publik.
Konsten att inte haverera
Att det just i lördags inför start inte såg ut som om de vädermässiga förhållandena var de bästa, hindrade varken arrangörer eller ekipage från att göra det bästa av situationen. Den ursprungliga banan lades om och blev istället en utmanande stormbana där stora krav ställdes på material, uthållighet, teknik och framförallt mod.
Racet blev snarast en utmaning mellan havet och besättningen och konsten att få båt och material att hålla.
Många besättningar och båtar tog stryk och totalt var det bara tre besättningar som lyckades hålla sig på en snitthastighet över 50 knop. Ändå var det imponerande många som fullföljde hela racet ut.
40 knop i snitt med skoter
Kanske mest imponerande var att så många vattenskotrar orkade fullfölja. Här lyckades storfavoriten, Richard Jönsson, hålla nästan 40 knop i snitt. Imponerande i den höga sjön. Han följdes tätt av Niclas Öberg. Totalt var det bara en förare som bröt. Hur de kände sig i kropparna dagen efter kan man ju fråga sig…
Ung vinnare
Andra bragder stod också teamen i V50-båtarna för. Värd att nämna är Gustaf Lindén, som premiärkörde sitt första riktiga offshorelöp i 3B med en ny katta. Efter att ha kört mer återhållsamt de första tre varven, låg han tvåa efter världsmästaren Thomas Wrenkler. Under fjärde varvet accelererade Lindén och kom ifatt Wrenkler. Nu väntade en fajt mellan ekipagen. Efter att Wrenkler gjort ett olyckligt dyk, där lyckligtvis varken båt eller besättning skadade sig, stod Lindén som segrare. Wrenkler körde in på en andraplats.
Bensinångor i cockpit
Action stod även super serien för 3C för. Här ledde Daniel Segenmark klart efter att Micke Bengtsson tvingats stanna för att se över motorn. En tid senare bröt Segenmark efter att ha fått in bensinångor i den slutna cockpiten, som en följd av att bränslepåfyllnadsslangen hade lossnat från tanken. Segern gick slutligen till Bengtsson.
Väl i hamn väntade prisutdelning och mycket vällagad mat. Hela arrangemanget beskrivs av både förare och publik som mycket lyckat; välarrangerat och fulladdat med adrenalinstinna upplevelser.