På lördag går årets fartigaste och kanske också farligaste evenemang av stapeln på Göta kanal vid Museihuset i Ljung. Det är fri fart som gäller och 25 klassiker med potential för 75 knop står för showen.
Den 27 juli 2013 är det dags för den nionde upplagan av Fri Fart på Göta kanal. Detta evenemang har med åren vuxit till att bli ett av Sveriges stora evenemang för klassiska motorbåtar.
Återigen samlas ett antal av Sveriges vackra snabbgående nostalgibåtar för att visa upp sina högfartsegenskaper.
Under dagen kommer flera race att köras, där båtarna först presenteras i sakta mak för att sedan vända om och dra förbi publiken i full fart. Däremellan ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande.
I år kommer bland annat förkrigstidens mahognyracers och senare tiders snabbgående inom- och utombordsklassiker att samsas. Ägarna har lagt ner sin själ för att åter kunna visa upp dessa båtar i nära nog nyskick och finns på plats för att berätta.
Årets häftigaste ekipage är “Sverige” (inledningensbilden) som med sina dubbla Rolls-Royce V12-motorer påå 1 300 hk vardera. Den kan komma upp i 75 knop och dundrar fram med ett muller som får den värsta Harley-Davidsson-knutten att häpna.
Klockan 12 och 15 går starten för uppvisningsracen men festligheterna drar igång redan klockan 10 och fortsätter till 18.
Hans Sanne har god fart med sin nybyggda Speedy byggd efter ritningar från självbyggarmästaren Åke Sundstedt. Speedy var en av tidningen Teknik för Allas storsäljarprodukter under självbyggareran på 1960-talet.
Det är inte bara träbåtar som är klassiker. Här visar Magnus Terrac upp sin läckra Glastron Carlson CVX 20 med toppfart en bra bit över 40 knop.
Jan Henrik Anderson luftar sina dubbla Mercury 800 på sin otroligt läckra Kepro Runabout från 1961 – en båt med starka influenser från dåtidens designideal i bilvärlden.
Inslag om Fri Fart 2011 från programmet Båttokig som sänts på SVT.