Under midsommardagen dundrade en finsk 40-fots motorbåt på grund vid Möja i Stockholms skärgård. Ingen skadades.
Hur vanligt är det med skador och dödsfall till sjöss? Och vilka är de vanligaste skadorna?
Vi har pratat med Transportstyrelsens utredare Jonas Ekblad.
Det var strax efter 20 på lördagskvällen som Hamnen.ses vittne hörde en rejäl smäll. En båt på cirka 40 fot hade gått på grund rejält. Klockan 20.40 larmades kustbevakningen som snabbt var på plats och kunde konstatera att ingen var ombord.
Men mystiken lättade snabbt, två personer påträffades välbehållna vid Kungliga Motorbåtklubbens klubbhus en bit därifrån.
Anledningen till grundstötningen är dock fortfarande oklar.
Få som dör
Faktum är att få omkommer vid grundstötningar, även då en båt har kört rakt upp på land i hög fart.
– Det är häpnadsväckande sällan som folk dör i samband med grundstötningar. Senaste dödsolycka som var direkt orsakad av det skedde 2011. Det var en tysk segelbåt som gick på grund utanför Lysekil. En kvinna ombord föll så illa att hon bröt nacken och omkom, berättar Jonas Ekblad, utredare på Transportstyrelsen.
Båten ligger fortfarande kvar på grundet. Vettigt att lämna fendrarna ute, om ytterligare en båt skulle leta sig upp bredvid.
– I år har det möjligen inträffat en eller två grund- eller landkörningar som omedelbart lett till dödsfall men där pågår fortfarande polisutredningar. Från och med förra sommaren började Transportstyrelsen samla in rapporter om skador som skett till sjöss.
Och här finns en del intressant fakta, enligt Jonas Ekblad:
– Anledningen till att folk skadar sig skiljer sig väldigt mot vad som orsakar dödsfall. Det är nästan uteslutande äldre män som omkommer till sjöss, de flesta på små insjöar. Nästan alltid är den grundläggande orsaken att man hamnat i vattnet. Skador däremot, är nästan helt jämlikt, berättar Jonas Ekblad.
Jämställd skadestatistik
Av 100 skadade i fritidsbåtlivet i Västra Götaland var 44 kvinnor. Vanligast är hopp ilandskador och klämskador som sker i samband med att man bär av mot bryggor och andra båtar eller vid hantering av ankare. Men många skadar sig också vid grundstötningar.
– Nästan alla båtar är ju anpassade för långbenta män, så det är kanske inte så konstigt att kvinnor ramlar och slår sig, menar Jonas.
En upptäckt var att av 100 skadade hade sju råkat ut för att hälsenan gått av.
Det är fortfarande oklart vad som var orsaken till grundstötningen.