Under sommaren går “Tibban” till Bornholm, Polen, Baltikum och Finland med en blandad besättning som särskilt har förväntningar på de små hamnarna i Estland och Lettland.
Tibnor var Kryssarklubbens skolsegelfartyg åren 1983-1989 då Seglarskolan ett tag hade fem fartyg.
Tibnor var Kryssarklubbens skolsegelfartyg åren 1983-1989 då Seglarskolan ett tag hade fem fartyg. Gratitude, Gratia och Leader fanns sedan tidigare och 1982 seglade den nybyggda Atlantica för första gången med elever. 1983 kompletterades flottan med den lilla tyska 60 fots stålkuttern Trygvason som var byggd i Västtyskland så sent som 1980-81.
Fartyget fick namnet Tibnor sedan detta ursprungligen norrländska stålhandelsbolag sponsrat köpet.
SXK sålde “Tibban” 1989, eftersom det blev svårt att få ekonomin att gå runt med bara 12-15 elever som fick plats ombord.
Men Tibnor var populär bland både befäl och elever. Hon är lättmanövrerad som en stor yacht och seglades då också med rorkult. Nu har hon hydraulstyrning med ratt.
Mycket segel och stort djupgående gör Tibnor särskilt bra på kryss i svaga och medelstarka vindar. Gamla skeppare säger att hon i sådana vindar faktiskt går både fortare och högre än sina större systrar i Seglarskolan. I hård vind till havs måste hon revas ner och då kanske alla de gamla eleverna kunde vara bra att ha.
Salongen
Salongen
Efter tiden i Kryssarklubben, då hon faktiskt till slut inte var i helt bra skick, togs hon om hand av Tomas Klemming ? inredningsarkitekt, möbelsnickare och båtbyggare ? som på 90-talet satte henne i nytt fint stånd.
På Seglarskolans tid kallades hon faktiskt för “Sopsäcken”, eftersom det enkla däcket läckte som ett såll och eleverna fick sova i sopsäckar för att inte bli genomvåta.
Nu rev Tomas Klemming bort däcket och la 22 mm marinplywood med epoxi ovanpå. Sedan lades 60 mm teak över allt vilket gav ett total tätt 80 mm tjockt däck, skruvat i stålbalkar. Det blev nog lika tungt som ett ståldäck, men kanske mindre benäget att rosta.
Fartyget fick ett nytt fint kök och verkstan blev bastu för charterbruk. En vattentät dörr togs upp i huvudskottet och hela fartyget kunde därmed utnyttjas bättre.
Köket
Under Klemmings tid blev fartyget på Västkusten känt som “marsipanbåten” där hans företag Kutterkonfekt sålde marsipan och julgodis under många år i hamnar från Göteborg till Fjällbacka.
Under några år var hon också i Västindien och Grekland på charter i familjen Klemmings regi.
Nu är Stockholm hemmahamn och hon har återfått sitt ursprungliga namn Tibnor som ju gjorde henne till ett av landets mer kända segelfartyg, där hundratals ungdomar lärt sig båtliv och kanske att veta hut.
Hytt
Storsegel
Den som vill segla med nygamla Tibnor kan gå in på hemsidan www.tibnorsailing.se
Text: Anders Hellberg