Den som inte nöjer sig med etablerade hyttbåtar som Nord Star, Brandskär, Targa och Anytec bör ta sig en närmare titt på det nya stjärnskottet Brizo 28. En rå alubåt som byggs efter kundens önskemål.
Hon är svart som synden på utsidan. Och har därtill ett skrov som är byggt i fem millimeter tjock aluminium. Överbyggnaden är nästan lika tjock, fyra millimeter. Av det hårda yttre märks dock ingenting på insidan. För under tak är Brizo 28 en ombonad mjukis.
Kanske är det just denna mix som har gjort Brizo 28 till en av de största publikdragarna på höstens båtmässor runt om i Norden. Invändigt är hon prydd med tjock alcantara, ett tjockt mockaliknande ljudisolerande tyg, i väggar och tak samt högklassiga snickerier i teak. I övrigt har hon sex bäddar som är fördelade på tre kabiner, en stor hytt med sidodörrar och god sikt runt om samt extra ljusinsläpp genom en rejäl taklucka i glas.
Enligt tillverkaren i Borgå i Finland vänder sig knappast Brizo 28 till nybörjare och folk som ska handla sin första båt. Tvärt om så är den typiska kunden en rutinerad sjöfarare med mycket bestämda åsikter om hur en båt ska se ut. Därefter skräddarsys också båten efter kundens egna önskemål och viljan är stor när dessa ska mötas ända ner på detaljnivå.
Utöver detta måste kunden ta ställning om den ska ha med drev eller vattenjet. En Volvo Penta D6 400 på drev räcker till en toppfart på 45 knop. Priset med nyss nämnda bestyckning är från 3 050 000 kr. Med en Yanmar-diesel kopplad till Hamilton-jet drar det iväg till 3 150 000 kr. Brizo 28 är minstingen i ett modellbrogram om 6 storlekar som sträcker sig upp till 60 fot.
Från varvet meddelar man för övrigt att Brizo 28 tål mer än båtar över lag. Inte minst när det gäller grundkänningar.
Info brizoyachts.fi eller ariboats.se.
Data: Brizo 28:
Längd: 9,25 m
Bredd: 3,10 m
Djup (jet): 0,50 m
Djup (drev): 0,80 m
Vikt: 3,9 ton
Bränsle: 400 l
Vatten: 88 l
Toppfart: 45 knop