Båtfeberbloggaren Jimmy Hellberg gör allt för att segla så snabbt som möjligt. Jolle på släp är döden. Här berättar han hur mycket det påverkar farten (!). Han visar också en smart lösning på problemet och efterlyser marknadens bästa jolle.
På semestern vill man gärna ha med jollen då den är både bra som utflyktsbåt, leksak för barnen och till ovärderlig hjälp när man vill säkra upp i naturhamnen med ett extra ankare eller spring. Men det är inte lika kul att släpa den efter båten då den bromsar minst en halv knop. Ibland mer!
På kryss är det som allra värst att släpa en jolle efter båten. Kölen har som bekant till uppgift att förhindra den avdrift som segelplanet skapar, och lyftet i kölen ökar i kvadrat med farten. Detta innebär att när farten sjunker med en halv knop, för att man har jollen på släp, så ökar även avdriften och då minskar den faktiska farten mot vinden (VMG) markant.
Ett räkneexempel; om man normalt kryssar med 6,3 knop och 45 grader mot vinden så har man ett VMG på ca 4,5knop. Med Jollen på släp blir farten (i bästa fall) ca 5,8 knop och vinkeln mot vinden ökar till ca 50 grader, vilket innebär ett VMG på 3,4knop. Den halva knopen som syns på loggen är alltså bara halva sanningen, i realiteten har man tappat över en knop – en fartreduktion på dryga 20 procent!
Av denna anledning har jag hittills vägrat att ha en jolle på släp, det förtar helt enkelt för mycket av seglingsglädjen. Ett alternativ är ju att alltid ta ur luften ur gummijollen men när det kommer till kritan så orkar man ju inte hålla på med det när man har semester.
Min kompis Per Svanberg, som är mycket prestandamedveten, har löst detta problem på sin Omega 36:a på ett mycket enkelt och finurligt sätt. Han har uppfunnit en slags ”fattigmansdävert” där han helt enkelt drar upp gummijollens för på badstegen och sedan lyfter han hela båten med två tampar till vardera sidan av push-pit.
Per poängterar att det är viktigt att fixera fören med en rem eller dylikt annars är det bara en tidsfråga innan arrangemanget havererar i grov sjö och mycket vind. Inga extra anordningar utöver ett par tampar och en rem behövs. En i det närmaste gratis och väl fungerande lösning som lär fungerara på fler båtar än bara Omega 36.
Nu går jag själv i jolletankar och ställs inför svåra val så undrar jag vilken som är den minsta och lättaste jollen med upplåsbar durk och motorfäste? Någon som har erfarenhet? Kommentera gärna!
Det behöver inte vara dyrt att segla snabbt och ha med sig jollen. Per Svanberg har löst problemet med ett par tampar och en rem.
Foto: Mats Johansson. Har man kostat på nya snabba segel bär det emot att låta en jolle hänga på släp efter båten.