Båtfeber-bloggaren Jimmy Hellberg älskar udda båtar. Nu satsar han på en B&R 38 som verkligen var före sin tid. Den har hydraulisk fällköl och vattenballast och är extremt lätt. Men största delen av utrustningen har 15 år på nacken. I torsdags togs första styrkeprovet inför Lidingö Runt mot en Aspect 40 – en modern båt helt byggd i kolfiber med nya segel. Har Jimmys gamla fula ankunge en chans? Läs mer och se filmen!
I går var vi ute i regn och rusk på Kanholmsfjärden för att sparras mot två Aspect 40. Vi kastade loss från norra Värmdö strax efter kl. fem på eftermiddagen. Vi hade runt sex distans till Kanholmsfjärden där vi hade bestämt träff med de två Aspect 40 båtarna. Det var lite som man ser på film, man bestämmer en tid och en plats för att göra upp, spännande! Frågorna var många, vad kan vi vänta oss för vind ute på ”Kanan”, vilken fock är det som gäller på kryssen, vilken gennaker är det som gäller på undanvinden och hur kommer vår mer än 15 år gamla båt stå sig mot dessa raska kolfiberbyggen?!
Väl ute på Kanan så blåste det inte mer än ca 5 m/s. Pac-Man har vattenballast om 750 liter på var sida och just runt 5 m/s går gränsen för vatten i tankarna. Men tumregeln på kryss är hellre för mycket än för lite så vi pumpade på. Vi gjorde några slag söder ut och plötsligt dök Aspecterna upp ur grårusket. De länsade med sina mäktiga gennakrar på ca 140 kvm och gav ett minst sagt respektingivande intryck. Vi öppnade bottenventilen för att tömma ur vattnet ur ballasttankarna, en process som tar ca 2 min och det känns ibland som väldigt långa 2 min. När tankarna väl var tomma så gippade vi runt och satte vår största masttopshissade gennaker på 110 kvm. Rolf Tannegårds ”Respect” gippade strax i lä och för om oss, nu låg vi sida vid sida och jagade fram i 10 knop i en byggande vind. Mot slutet av Kanholmsfjärden var det uppenbart att Pac-Man väl hängde med! Dock med reservation för att båda båtarna kanske gick en aningens högt och jagade fart istället för bästa VMG. Det är inte orimligt att Aspecten går snabbare med sin klart större genneaker på VMG-läns.
Vi rundade upp på norra Kanan och började kryssa söder ut. Vinden låg runt 6-7 m/s med byar på 8. Aspecten låg i lä något för om. Det tog någon minut innan vi hade hittat trimmet på våra, lite trötta, segel. En sak vi har gjort är att vi har kapat av de överst två metrarna på toppen av storseglet för att sy dit en större ”Fat Head”. Detta medför primärt att vi kan skota storen mycket hårdare innan den stänger i toppen och detta leder till mer förstagsspänning. Pac-Man han nämligen en B&R rigg som har varken häckstag eller backstag så storens skotning är kritisk för att minimera sagget i förstaget.
Vårt GPS-spår tydde på att vi slog aningens snävare än genom 90-grader, god höjd alltså, för avdriften om ca 4-5 grader är ju då inräknad. Farten låg på ca 7,5 knop.
Pac-Man var som en skugga till Rolfs Aspect, och ändrade varken bäring eller avstånd, återigen var det i princip dött lopp. Jag fick dock en känsla av att Apecten gick högre när det tunnade ur och jag vet att med deras ”X-Screecher”, en väldigt plan Code 0,så kryssar de väldigt snabbt i vindar under 4 m/s.
Detta segel saknas i Pac-Mans garderob så då kommer vi få pisk men samtidigt så ”kostar” ett sådant segel någon dryg hundradel i SRS vilket är surt om man inte får användning för det. Rolfs Aspect mäter 1,42 i SRS i år mot Pac-Mans 1,401. De två hundradelarna som skiljer båtarna i mätetal är inte mer än vad det skiljer i topp tio i en tajt entypsflotta så det är omöjligt att bedöma huruvida detta är helt korrekt eller ej efter några repor på Kanholmsfjärden.
Varje båt har sitt väder och sina vinklar så det kommer bli mycket en mycket spännande säsong för denna första indikation tyder på att de kommer bli tajt racing!
Foton: Gustav Morin: