På lördag drar Volvo Ocean Race igång med första in-port racet i Alicante. Vissa kanske tror att detta bara är en jippodel av det riktiga. Sanningen är raka motsatsen. Hela 20 procent av poängen delas ut i in-port racen och de kommer att arrangeras vid alla de tio stoppen. Läs mer och se flera filmer!
Volvo Open 70-båtarna är fantastiska fartmaskiner när det kommer till att segla på havet i hårda förhållanden. De tål massor av vind och kan nå farter på över 40 knop i surfar utför enorma vågor. I förra racet nådde vi 39,7 knop på Ericsson 3.
Att segla runt en kappseglingsbana med en VO70 är således som att köra rallybil på en F1-bana. Den är inte optimerad för snäva manövrar, utan snarare för att kunna seglas effektivt med få personer på däck. Därför blir det en enorm utmaning för de tio personerna i besättningen på lördag när startskottet för de sex deltagande båtarna går klockan 14.
Banan ligger publikvänligt nära land och ska ta ca en timme att segla. Det spås hårda vindar och mycket action.
Det känns som att det kommer att bli enormt tuff konkurrens mellan teamen. Båtarna är väldigt lika och alla har haft ok med tid att förbereda sig.
Den enda båten i flottan som inte är helt ny är Team Sanya med Aksel Magdahl från Ericsson 3 som navigatör. De seglar med gamla Telefonica Blue som modifierats och moderniserats med bland annat större roder. Det sägs också att de har flyttat bak rigg och mast för att göra båten snabbare och enklare att hantera under hård undanvind, i förra racet ska den ha varit lite av en ubåt.
Team Sanya kommer förmodligen få det riktigt tufft mot konkurrenterna på de tuffaste etapperna. Men tack vare In-Port Racen har de fortfarande en chans. I VOR 2008–2009 stod Telefonica Blue på pallen i samtliga In-Port Race.
– Båten var grymt bra för In-Port Racing förra gången, en raket på kryssen och på tajta halvvindsbogar. Förhoppningsvis har vi lyckats behålla 99 procent av de egenskaperna, samtidigt som vi anpassat båten för tuffa förhållanden, säger Mike Sanderson, skeppare på Team Sanya.
Självklart handlar det också extremt mycket om taktik, strategi och båthantering. Team Sanya har haft absolut kortast tid att förbereda sig, så det blir tufft på den punkten också.
Marginalerna blir extremt små runt en kort bana när båtarna är så här snabba. En dålig manöver och man kan förlora 100-tals meter. Samtidigt kan rollerna snabbt växla, vilket bäddar för spännande racing.
Ytterligare nordbor som deltar är svenskarna Martin Krite och Martin Strömberg som båda seglade på Ericsson 3 i förra racet. Nu seglar de i det franska teamet Groupama med franska seglarlegenden Franck Cammas som skeppare. Han har närapå rockstjärnestatus i frankrike men det ryktas att han kommer att få det tufft i In-Port Racingen. Han är en ensamseglare som är van att vara länge ensam på havet, inte att segla runt bojar med nio andra mannar ombord. Många i flottan har OS-medaljer och inte gjort annat än att kappsegla kring bojar. Telefonicas Iker och Xabi Martines har till exempel OS-guld i 49er och Abu Dhabis brittiske skeppare Ian Walker har OS-silver i både Starbåt och 470.
Nya Zeeländska Camper kommer att bli ett riktigt starkt kort. De har haft mycket tid att träna och har bra erfarenhet ombord från både ban- och havskappsegling. Kul också att de har placerat blott 26-årige Adam Minoprio vid rodret. Han vann World Match Racing Tour 2009 och borde trivas under In-Port Racingen.
Pumas Kean Read har fem VM-guld i J24, så honom kan man aldrig räkna bort. Han har med sig flera från sin förra VOR-besättning och de var alltid med i matchen. Nu har de haft lång tid på att finslipa sina egenskaper.
Se racet live imorgon kl 14.00 på www.volvooceanrace.com
Reportage inför In-Port Racet
http://www.youtube.com/watch?v=JgUdC-AoYHA
Minoprio om In-Port Racet
http://www.youtube.com/watch?v=sblsR6_L8rk
Ian Walker Abu Dhabi
http://www.youtube.com/watch?v=6o-YyyJQPec
Team Sanya, Mike Sanderson
http://www.youtube.com/watch?v=exV2uaBRDe0