“Äntligen”. Det var min första tanke när jag såg Ruptech 32. Äntligen en designer med influenser från andra håll än gamla båtar.
En som vågar tänja på gränserna och inkludera senaste tekniken direkt från ritbordet. Bland annat kan båten manövreras helt från en Ipad. Den syntes första gången på mässan Allt för sjön 2011. Nu är rymdskeppet sjösatt.
Många som vill färdas snabbt och ofta genom skärgårdar i alla väder, verkar ha en förkärlek till hyttbåtar som bygger på gamla Smugglerskrov.
“De är tuffa och går relativt snålt och klyver sjö som ingen annan”, brukar det låta.
Visst är det sant. Men konstruktionerna är gamla. Faktum är att de flesta båtar bygger på något från förr. Det gör inte Ruptech 32 som sjösattes för första gången i förra veckan.
Trots sin tyngd ska båten vara kvick och kul att köra.
Bara efter en kort blick och genomgång på mässan känns den nydanande från början till slut. Designen ser ut som en blandning mellan Luke Skywalker och Han Solos rymdskepp i Starwars och det amerikanska Stealthplanet Nighthawk.
Användningsområdet är också liknande. Den passar knappast alla. Men de som vill ta sig vart som helst när som helst, oavsett väder, kommer med största sannolikhet att bli nöjda. Likaså de som vill vara mest macho vid bryggan. Dock lite väl trångt och kompakt vid bjudningar med mer än fyra personer.
Bäst är den att färdas med. Den är standardutrustad med ett integrerat nätverk varifrån samtliga system ombord kan fjärrstyras via en dator eller smartphone. Bland annat kan man dra igång värmaren hemifrån soffan, så att man slipper mötas av en kall båt, samt kontrollera ström- och bränslenivå eller kanske programmera lamporna så att de slås på en viss tidpunkt.
Luftsmort skrov från extrema racingbåtar ska ge bra fart och bränsleekonomi.
Ted Mannerfelt, son till kände båtkonstruktören Ocke Mannerfelt, står för linjerna. Han har arbetat för sportbilsmärket Lotus i England och för nu in friska tankar i båtvärlden. Det finns en del nya material och tankar kring konstruktionen. Hamnen.se har inte hunnit provköra ännu och får vänta med några omdömen. Så länge nöjer vi oss med några kommentarer.
– Första modellen är ganska mycket tyngre än vi tänkt oss, det är vanligt att ta i lite extra med hållfastheten vid förstabygget. Men jag är ändå nöjdare än väntat, säger Ted Mannerfelt och fortsätter:
– Trots att den första båten väger 4 ton nådde vi hela 44 knop med en vanlig Volvo Penta D6 på 370 hk. Känslan var faktiskt riktigt sportig. Den reagerar snabbt och är följsam, det är inga problem att gira max i full fart.
Tanken är att båten ska vara hela 1 000 kg lättare och då känns det ju inte omöjligt att den kan närma sig den tänkta toppfarten på 50 knop. Enligt säljaren ska de kommande byggena också bli lättare.
Carl Wranding, VD på Ruptechmarine, körde båten på öppna Kanholmsfjärden i vårstormen.
– Det blåste 16 m/s och gick säkert två meter vågor. Vi plågade båten i två timmar. Det gjorde ont i själen men den stod pall och kändes stabil, avslutar han.
Vi återkommer så snart som möjligt med test.
Data Ruptech 32:
Längd öa: 10,10 m
Bredd: 2,60 m
Bredd inkl.fender 2,90 m
Torrvikt: 3 000 kg
Bränsle: 450 Liter
Färskvatten: 80 Liter
Motor: Volvo Penta D6 370/DPR
Pris: från 2,3 milj