Fransmannen Thomas Coville jagar solorekordet non-stop runt jorden. Hans enorma trimaran kan hålla snittfarter runt 40 knop och är lika extrem som Thomas själv.
Vi möter honom i Frankrike och får provsegla.
Under rekordförsöket sover Thomas Coville aldrig mer än 25 minuter i sträck och när vädret är som värst blir det inte mer än totalt två till tre timmar per dygn. Inte så konstigt – minsta misstag kan leda till döden.
Gustav Morin filmar ombord på Sodebo och är enormt imponerad.
Nuvarande rekordet ligger på 57 dygn och innehas av fransmannen Francis Joyon sedan 2008. Hans trimaran är väldigt lik den Thomas seglar.
Det är också en så kallad Maxitrimaran som mäter 105 fot. Thomas försökte slå rekordet redan 2007 men krockade med ett isflak söder om Kapstaden. Han var tvungen att avbryta och kryssa till land, vilket tog honom två veckor.
Andra gången han försökte slå rekordet var strax efter Francis satt sitt rekord 2008. Thomas klarade hela varvet men missade tiden med ca två dagar. Nu satsar han på tredje gången gillt.
Som jag säger i filmen är detta den mest extrema båt jag någonsin satt min fot på. Den är helt enkelt sanslöst snabb. Jag hade turen att få ta över rodret när vinden tog i som mest under den januaridag jag besökte Thomas i hans hemstad La Trinite som ligger längs södra Bretagnekusten. Det blåste ca sju m/s och loggen tickade precis över 27 knop. Jag har flera gånger seglat så fort i bland annat en Volvo Open 70. Men då är det ganska dramatiskt ombord. Fören gräver ner sig och enorma mängder vattens slungas över däck. Den här trimaranen glider lätt ovanpå vattnet och är helt torr. Den är 35 fot längre än Volvo Ocean Race-båtarna och har rejält större segel men väger 2.5 ton mindre. Låg vikt är alltid det båsta receptet för fart.
Kanske mest avgörande för att kunna slå rekordet runt jorden är att ha en extremt effektiv autopilot. Thomas har lagt ner enorm kraft på att utveckla sin autopilot genom att registrera sina bästa stunder vid rodret och sedan få autopiloten att upprepa hans roderrörelser, vilket gör att autopiloten ofta styr bättre än Thomas själv.
– Jag presterar bara på topp i kanske 20 minuter åt gången, det är svårt att hålla koncentrationen på uppe efter det, vilket gör att datorn ofta är bättre. Den kan uppfatta tredimensionella rörelser, alltså hur den rör sig i vågorna, och styr blixtsnabbt efter det, berättar Thomas Coville.
Trampolinen som går mellan skrovet har lättats genom att undvika knopar i sammanfogningarna.
Nästa stora förbättring sedan senaste rekordförsöket är de så kallade foilsen, alltså de böjda centerborden. De genererar lyft och gör att man kan pressa mer utan risk att dyka i hårt väder, samtidigt som de minskar motståndet och ökar det rätande momentet.
Thomas Coville fick en tuff start och låg som mest 1 300 sjömil efter rekordet. Vid Kap Horn hade han tagit igen mycket och låg 687 sjömil efter. Ytterligare några dygn senare ledde han med 266 sjömil. Nu är han ganska långt efter igen efter att ha fastnat längs Brasiliens kust, nära ekvatorn.
Vi kommer att följa upploppet sista veckan in mot målet i Brest.
Thomas Coville är en lika äventyrlig som filosofisk man. Han talar ofta om att bli ett med havet. Han har seglat runt jorden sex gånger och innehar bland annat rekordet non stop runt jorden med besättning. Det slog han år 2009 med trimaranen Groupama. Tiden blev 47 dygn med en snittfart på 24,6 knop.
Data: Sodebo Maxitrimaran:
Längd: 32 m
Bredd: 16,66 m
Vikt: 12 ton
Djup: 2,50 m
Storsegel: 240 kmv
Genua: 158 kvm
Fock: 48 kvm
Gennaker: 325 kvm
Byggkostnad: ca 3,3 miljoner Euro.
Text & bilder: Gustav Morin