5 miljoner vuxna svenskar var ute i fritidsbåt under 2010, en ökning med 20 procent sedan 2004. Detta enligt “Fakta om båtlivet i Sverige”. Över 1 000 båtar från mer än 500 utställare ställdes ut på Allt för sjön, också en ökning. I stort sett alla fabrikanter finns på plats, inte minst på Europas största tillbehörsavdelning.
– Det som inte finns här behövs säkert inte heller ombord, säger Thomas Sandberg, mässamiral.
Text och bild: Åke Fredriksson
Bland trenderna fastnade jag för “Det enkla båtlivet” där man fokuserar på billiga övernattningsbara båtar, till exempel den Ockelbo HT19 från 70-talet, renoverad av Marina Läroverket, som auktioneras ut hos Hamnen.se, trailerbara båtar, dagseglare och miljöbåtar.
Det finns mängder av trailerbara snurrebåtar men antalet smarta segelbåtar som lätt kan dras efter bil ökar. I takt med att det blir allt svårare att hitta bryggplatser är det en positiv utveckling.
Över huvud taget tycker jag att antalet mindre båtar ökar, både på Allt för sjön och Båtmässan i Göteborg.
Lill-Babs sjöng in Allt för sjön 2011.
De två största nyheterna i avdelningen trailerbart på Allt för sjön 2011 är utan tvekan Ocke Mannerfelts Daytripper 8 som byggs i Kina, främst för den kinesiska marknaden och Bernt Lindqvists Campus 7.4 som vi har skrivit om tidigare här på Hamnen.se.
Men det finns fler nyheter, bland annat polska Maxus och Storm 22 hade premiär på Allt för sjön. En båt som jag saknade på Allt för sjön var Elan 210 som verkar kunna bli en hit.
Ocke Mannerfelt premiärvisar Daytripper 8 “Kinas nya folkbåt”
300 Daytripper ska byggas i en nybyggt fabrik i Kina. I Sverige kommer den att kosta 485 000 kr. Daytripper kan fås med elmotor från Mastervolt.
Smart detalj på Campus 7.4, justerbar ståhöjd i pentryt.
Hela Campusfamiljen. Campus 7.4 kostar från drygt 300 000:-
Maxus 24 kostar 325 000:-
Storm 22